Officieel: Mazda CX-60 is krachtigste Mazda-model ooit (2022)

Mazda CX-60 2022

Met de CX-60 krijgt Mazda's SUV-gamma opnieuw een uitbreiding, ditmaal bovenaan de ladder. Met looks die fel gedrenkt zijn in Mazda's Kodo-Soul of Motion-filosofie, wil het merk de premiumrijders overtuigen.

Die premiumrijders worden niet in het minst over de streep getrokken door de allereerste plugin-hybride van het Japanse merk. Als basis werd daarvoor de 2.5 SkyActiv-G viercilinder genomen die samen met een 136 pk sterke elektromotor een totaalvermogen van 327 pk en 500 Nm op de wielen zet via een gloednieuwe achttrapsautomaat zonder koppelomvormer in de CX-60 e-SkyActiv PHEV. Dat is meteen de krachtigste Mazda die ooit gebouwd is door het merk zelf en dat zou je zijn looks niet meegeven. De veel sportievere Mazda RX-7 kwam destijds overigens maar aan 250 pk, de Mazda 3 MPS haalde 260 pk.

Mazda CX-60 2022

In de Mazda CX-60 is de motor goed voor een 0-100 tijd in 5,8 seconden, een topsnelheid wordt bereikt bij 200 km/u. Je ziet het, het is het merk niet om de prestaties te doen. Puur elektrisch raakt de plug-in hybride CX-60 zowat 63 kimometer ver op een volle acculading, een accu die 17,8 kWh groot is. De accu wordt overigens gemonteerd tussen de voor-en achterwielen wat niet alleen de laadruimte maar ook het rijgedrag ten goede komt. De afwezigheid van een koppelomvormer in de automaat is het gevolg van het gebruik van een meervoudige plaatkoppeling en een elektrische unit door de ingenieurs van Mazda.

geen elektrische versie

Mazda weigert voorlopig een elektrische aandrijving aan te bieden in deze CX-60. Het schaart zich daarentegen bij de steeds kleiner wordende bende zescilinderliefhebbers. Sterker nog, Mazda lanceert een fonkelnieuwe 3.0 SkyActiv-X benzinemotor en een nog grotere SkyActiv-D diesel. De drieliter SkyActiv-X is het grotere broertje van de 2.0 die we al kennen uit de kleinere Mazda's. Volgens Mazda is het gebruik van beide motoren overigens te vergelijken. Mazda zorgt daarbij wel voor een M Hybrid Boost, een andere naam voor de 48 volt mild hybrid-technologie die de verbrandingsmotoren komt versterken.

Mazda CX-60 2022

Uiterlijk is de CX-60 dus een grote CX-5. Mazda weet zich een weg met hun Kodo-design en ook deze CX-60 ziet er smakelijk uit in die vormen. Hij meet 4,75 meter lang en zit daarmee in de klasse van de Kia Sorento's en Hyundai Santa Fe's van deze wereld. Toch kijkt Mazda liever naar de BMW X3 en de Mercedes GLC als concurrenten, al zitten die qua afmetingen een stukje lager. Vooral de inzittenden hebben daar voordeel van, want de wielbasis van de CX-60 meet zomaar even 2,87 meter lang. De bagageruimte is wat minder uit de kluiten gewassen met 570 liter, slechts 20 liter meer dan een CX-5.

Mazda CX-60 2022

camera's en neutralisatie binnenin

Mazda weet ook in het interieur goed om te gaan met de trend om alles digitaal te maken. De ergonomie zit goed, er zitten knoppen waar je deze verwacht en niet alles zit verborgen in een touch screen. Mazda kiest voor beiden, want de knoppen die je fysiek kan bedienen, kan je ook terugvinden in dat touch screen. Om op de hogervermelde premiummerken te kunnen mikken moet Mazda haar materiaalgebruik naar topniveau brengen. Dat doen ze ook, met een combinatie van een strakke materialen en grove stiksels.

Mazda CX-60 2022

Technologisch geeft Mazda de CX-60 een 'Driver Personalisation System' dat stoelen, stuurwiel, head-up display en zijspiegels aanpast op basis van een analyse van de bestuurder met camera's. Daarbovenop is er het 'Kinematic Posture Control', dat dan weer voor een zo effen mogelijke rijervaring zorgt. Duw je op de rem, dan neutraliseert het KPC de beweging, net zoals het bij het nemen van een bocht het overhellen zal minimaliseren. Afwachten welke rijervaring dat zal geven aan de bestuurder en inzittenden.

De nieuwe Mazda CX-60 is met onmiddellijke ingang beschikbaar op de Europese markt vanaf 48.990 euro. In eerste instantie is er de CX-60 PHEV, later volgen ook de andere motoren.

Laatst gepubliceerd

Reacties (1)

Plaats een reactie
Mathieu 12:22
afbeelding van Mathieu

De rush naar premium en leasing...

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws