Prodrive P25 is 400 pk sterke Subaru-restomod van +500.000 euro

Prodrive P25 2022 22B restomod info

Prodrive, het Brits racebedrijf achter de Subaru rallywagens, viert dit jaar de 25e verjaardag van de Impreza 22B. Je weet wel, de tweedeurs Impreza die Subaru vereeuwigde met rally en de blauw-gouden-kleurstelling. Om de 22B te vieren lanceert het bedrijf een hedendaagse interpretatie met moderne techniek onder de klassieke kap. Al moet je wel een half miljoentje veil hebben voor deze gemoderniseerde icoon.

Het is alweer 25 jaar geleden dat Prodrive de tweedeurs Impreza World Rally Car (WRC) debuteerde. Een auto die een homologatierun nodig had, waardoor Subaru 424 exemplaren voor de openbare weg bouwde. Die Impreza's 22B zijn uitgegroeid tot absolute verzamelobjecten in Subaru-middens. Prodrive heeft echter besloten om 25 van de exemplaren om te bouwen tot een moderne interpretatie. De P25 is geboren.

Een icoon, herbekeken

Een icoon slopen, het is eigenlijk heiligschennis. Laat ons echter eerlijk zijn, als de bezieler van dat icoon - een racebedrijf in hart en nieren - besluit om enkele exemplaren te moderniseren, dan kan je er enkel respect voor hebben. In de basis voor de 25 exemplaren wordt daadwerkelijk een chassis van de originele WRX coupe gebruikt, het koetswerk wordt echter extensief onder handen genomen. Toegegeven, je zou het niet zeggen maar de bumpers, motorkap, dak, wielkasten, spoiler en kofferklep zijn volledig uit koolstofvezel vervaardigd. Hallucinant eigenlijk. Al verklaren ze voor een groot deel het afgenomen gewicht. Want deze P25 legt amper 1.200 kg in de weegschaal.

Prodrive P25 2022 22B restomod info

Voorin de P25 installeert Prodrive de laatste iteratie van Subaru's meest potente boxermotor. Specifiek gaat het dan over een 2.5-liter viercilinder boxer die een aangepaste uitlaat van Akrapovic en een Garrett turbo krijgt aangemeten. Het resultaat? Meer dan 400 pk en meer dan 600 Nm koppel. Kracht gaat - uiteraard - naar de vier wielen via drie differentiëlen en een sequentiële versnellingsbak met zes versnellingen. Het systeem gebruikt een trucje uit de rally waarbij de auto gebruik maakt van een fly-by-wire gas- en koppelpedaal waardoor de auto vanuit stilstand van één naar twee en drie kan schakelen zonder tussenkomst van de piloot. Voor een optimale acceleratie aan de start, weet je wel.

Originele ingenieurs aan het roer

De ophanging werd grotendeels overgenomen van de originele 22B maar aangepast waar nodig. Zo zijn er in de P25 aanpasbare schokdempers van Bilstein en werd de geometrie van de ophanging aangepast om bredere banden toe te laten (en meer camber). Op de remafdeling werd er gekozen voor 380mm geventileerde schijven vooraan (350mm achter) van AP Racing met zes zuigers in de remklauw (vier achteraan). Standaard is er plaats voor vier inzittenden, optioneel installeert Prodrive een rolkooi achterin - waardoor ook de achterbank verdwijnt. Nog een onwijs cool weetje; Peter Stevens, de man verantwoordelijk voor de originele Impreza WRC in 1997 heeft ook meegewerkt aan deze P25.

Prodrive P25 2022 22B restomod info

Pijnlijker weetje: al dat gepersonaliseerd werk, op een van nature al relatief dure auto, zorgt er voor dat deze P25 geen koopje zal worden. Startprijzen liggen ver boven de 500.000 euro, zonder BTW of specifieke opties. Desalniettemin zegt iets ons dat Prodrive 25 gegadigden zal vinden voor deze P25. Debuteren doet de auto tijdens het Goodwood Festival of Speed het komende weekend.

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws