
Tesla blijft de productiesnelheid van haar gigafabriek in Berlijn opvoeren en hoopt tegen het einde van dit jaar meer dan 3.000 Model Y's per week te produceren. Dat zijn veel Tesla's...
Vorig week besloot Tesla een nieuwe instapversie van haar Model Y in Europa te lanceren. Die Model Y RWD werd daarmee in één klap de goedkoopste Tesla van het moment met een basisprijs van 49.990 euro. Tussen haar adem door liet Tesla weten dat de initiële exemplaren gebouwd zouden worden in de gigafabriek in Shanghai China. Wacht, heeft Tesla geen fabriek in Berlijn (Duitsland)? Wel...
Richting de 3K per week
Het klopt inderdaad dat Tesla sinds 22 maart 2022 Model Y's produceert in haar nieuwe gigafabriek in Berlijn. Alleen is die fabriek nog volop bezig met het opstarten en verhogen van haar productie. Toen de fabriek haar deuren opende werden er zo'n 350 Model Y's per week gebouwd. Sinds juni is dat getal al opgelopen richting de 1.000 exemplaren en Tesla wil tegen het einde van dit jaar die productie verder opvoeren naar 3.000 stuks per week. Broodnodig om de vraag naar Tesla's in Europa te kunnen volgen.

Of Tesla die productiecijfers kan halen is nog maar de vraag. Zo zou Tesla plannen hebben om haar Berlijn-fabriek dit jaar nog te upgraden om Model Y's te bouwen met de nieuwere "4680 Battery" dat een structureel onderdeel van de auto wordt. Die batterij is efficiënter, lichter én laat performantere oplaadsnelheden toe. Het ombouwen van de productielijn zou evenwel weken kunnen duren. Waardoor de fabriek tijdelijk de productie zal moeten staken. Het lijkt ons dat Tesla die tijdelijke "halt" wil opvangen met een Shanghai geproduceerde Model Y's.
Of Tesla wereldrecords behaalt met 3.000 EV's per week in Duitsland? Niet echt. Op een kleine drie uur rijden van de gigafabriek heeft de Volkswagen Group haar Zwickau-site staan. Daar worden onder andere de ID.3, ID.4, ID.5 en Cupra Born gebouwd. Vorig jaar bedroeg de productie daar zo'n 4.000 auto's per week. Of dat evenwel nu nog het geval is met alle vertragingen in de toeleveringen... dat is nog maar de vraag.
Recente reacties
Adieu laadpas: Europa wil betalen aan laadpaal zoals bij tankstation
"Klein detail: bovenstaande transparantie zou enkel verplicht worden wanneer een nieuwe laadpaal...
Door Mathieu 20 uur geleden
Kort getest: BMW iX5 Hydrogen (2023)
Sommigen willen gewoon niet dat de Hwagen doorbreekt en altijd met hetzelfde excuus nlk het...
Door Tryphon 23 uur geleden
Rijtest: Hyundai Bayon 1.0 T-GDI 48V 7DCT (2021)
Value for money! Nog ruim 150 stuks op autosalon in de aanbieding met ruim €3000 korting. Allemaal...
Door Hans 1 dag geleden
Vergroening op z’n best: Audi experimenteert met planten voor je autointerieur
En dan moet je op het werk uitleggen waarom er een bloempot chirurgisch verwijderd is van tussen uw...
Door Adriaan 1 dag geleden