Autonieuws: Officieel

Officieel: Jeep Avenger is allereerste elektrische Jeep (2022)

Jeep heeft in Parijs het doek getrokken van de zuiver elektrische Avenger. Dat mag dan de allereerste EV van het hoogpotige merk zijn, maar toch maakt hij gebruik van beproefde techniek. Voor zijn elektrische auto mocht Jeep namelijk in de rekken van moederhuis Stellantis gaan snuisteren, met een mooi rijbereik tot gevolg.

Ook een ruig merk als Jeep kan er niet aan ontsnappen: binnen dit en een goed decennium moeten de verbrandingsmotoren eruit. In de plaats van ertegen te vechten besloten de Amerikanen dan maar om het te omarmen, want Jeep wil in onze contreien al een 100% elektrisch merk zijn tegen 2030. Daarvoor kan het teruggrijpen naar de expertise van zijn nieuwe moederhuis Stellantis, getuige deze Jeep Avenger.

STLA of E-CMP?

Dat zou je er van buitenaf alleszins niet aan zeggen, want de Avenger tilt de reeds bestaande Jeep-huisstijl net tot een nieuw niveau. Zo herken je ergens wel het lijnenspel van pakweg de Compass in het frontje, maar komt dat dankzij de diepe koplampen, verduisterde achterlichten en — niet te vergeten — de achterste deurgrepen die Alfa Romeo-achtig verborgen worden een stukje moderner voor de dag. Dat geldt binnenin al helemaal, want het dashboard is in tegenstelling tot vrijwel alle andere Jeep-modellen ronduit minimalistisch. Zo zitten de ventilatieroosters in één doorlopende balk verwerkt, zweeft er een 10,25-inch infotainmentscherm over heen en bedien je de aandrijflijn met een reeks eenvoudige knoppen zodat er in de middenconsole absurd veel opbergruimte over blijft.

Image
Jeep Avenger 2022

Eigenzinnig is de eerste elektrische Jeep dus wel, al komen heel wat van de cijfers ons toch bekend voor. Zo beloven de Amerikanen een enkele elektromotor op de vooras, goed voor 156 pk en 260 Nm koppel. De accu is dan weer 54 kWh groot, en de Avenger zou er gemiddeld 400 en in de stad zelfs tot 550 kilometer rijbereik uit moeten halen. Snelladen kan bovendien tot 100 kW, waarmee de accu van 20% naar 80% laadt in 24 minuten. En als je nu dacht dat je een artikel over de recent vernieuwde DS 3 aan het lezen was, dan nemen we je niks kwalijk: wij zouden namelijk ook gezworen hebben dat de Avenger niet — zoals eerder beloofd — op het nieuwe STLA-platform maar wel nog op het e-CMP-platform staat… Daarover bevestigt Jeep momenteel nog niks.

Voorwielaandrijver voor het terrein

Dat alles maakt deze Avenger — voorlopig toch — uitsluitend voorwielaangedreven, al belooft Jeep wel dat hij zijn mannetje staat op onverhard terrein dankzij een Selec-Terrain-systeem. Dat biedt verschillende voorgeprogrammeerde instellingen die zich aan de ondergrond aanpassen, zoals een Mud- of Snow-modus. Bovendien beschikt de EV over Hill Descent Control om heuvels zonder kleerscheuren af te dalen, en is de ophanging Jeep-typisch hoog met maar liefst 20 centimeter bodemvrijheid. De rest van de afmetingen zijn echter minder herkenbaar, want met amper 4,08 meter lengte is de Avenger nog eens 16 centimeter kleiner dan de Renegade. Desondanks zou de compacte SUV wel nog over een mooie 380 liter koffervolume moeten beschikken.

Image
Jeep Avenger 2022

De Avenger is de eerste van vier elektrische modellen die Jeep tegen eind 2025 op de Europese en Noord-Amerikaanse markt wil introduceren. De reservaties voor de afgeladen First Edition van de EV openen vandaag, en de auto zou begin volgend jaar zijn eerste kopers moeten bereiken. Op een Belgische prijs is het nog even wachten, al melden we daarover vermoedelijk snel meer.

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen