Chevrolet heeft eindelijk het doek gehaald van de Corvette E-Ray, niet enkel de eerste hybride Corvette aller tijden, maar ook de allereerste met vierwielaandrijving. Daarmee is het de snelste Corvette in rechte lijn, al brengt het elektrische hulpje ook wat gewicht met zich mee.
Het is eindelijk zover: de Chevrolet Corvette, een icoon uit de Amerikaanse sportwagengeschiedenis, is de elektrificatietoer opgegaan. Nadat generatie C8 al overschakelde naar een middenmotor voor het eerst in de geschiedenis van het model, komt er nu op de 70ste verjaardag van de 'Vette ook een hybride versie. Die heet Corvette E-Ray en maakt gebruik van een gewone hybride aandrijflijn, dus geen plug-in hybride zoals de Ferrari 296 GTB of McLaren Artura. En die elektromotor zorgt voor serieuze prestaties, zonder stukken van mensen te kosten.
Vierwielaandrijving
De hybride aandrijflijn van de Chevrolet Corvette C8 E-Ray bestaat uit een 6,2 liter-V8 die achterin zit gemonteerd en 502 pk en 647 Nm levert aan de achterwielen. Het is dezelfde motor als in de reguliere Stingray, maar dan iets krachtiger. Op de vooras zit dan weer een 163 pk en 165 Nm sterke elektromotor, waarmee deze E-Ray de allereerste Corvette is met vierwielaandrijving. Een kleine batterij van 1,9 kWh tussen de voorstoelen geeft de Corvette E-Ray een klein beetje elektrische range, maar het hoofddoel van de elektromotor is de benzinemotor ondersteunen.
En dat is te zien aan de prestaties: de sprint van 0 naar 97 km/u (60 mph) is achter de rug in amper 2,5 seconden, sneller dan elke Corvette tot nu toe. Van stilstand naar 400 meter neemt amper 10,5 seconden in beslag, net zo snel als de Corvette Z06 en de Ferrari 812 Superfast. Herkennen doe je de Corvette E-Ray aan zijn bredere koetswerk, dat hij deelt met de Z06 maar dan zonder de vleugels, zijn specifieke velgen en zijn blauwe accenten. Amerikanen zullen de Corvette E-Ray later dit jaar kunnen bestellen vanaf 104.295 dollar (96.600 euro), het is afwachten of de Luxemburgse invoerder Autopolis deze versie ook naar onze markt brengt.
Recente reacties
Verkoop luxemerken stuikt in elkaar in Zuid-Korea wegens... groene nummerplaten?!
Hier die regel invoeren heeft weinig nut. Je kan er hier toch al standaard vanuit gaan dat 90% van...
Door FLP 15 uur geleden
Brussel beboet op snelheid zonder dat er meting aan te pas komt
Deze "wettelijke mogelijkheid" zit toch wel in een erg grijze zone. Doe maar eens een test. Laat...
Door Marc 1 dag geleden
Dit wordt de nieuwe BMW X3… en die komt er niét meer als elektrische iX3
Gaat BMW nu echt niet leren uit de fouten van Mercedes? De EV's een futuristisch design geven is...
Door this 1 dag geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
c3 electro , geen trekhaak mogelijk, tenminste in belgie. in Nederland dan weer wel. europa....
Door paul 2 dagen geleden