
Het Japanse Nissan scherpt haar ambities richting 2030 aan. Initieel was er het idee om tussen 2021 en 2030 een stevige 23 nieuwe geëlektrificeerde auto's te gaan lanceren wereldwijd, waarvan 15 volledig elektrisch. Die getallen worden nu aangescherpt tot 27 nieuwe modellen waarvan 19 nieuwe EV's. Het worden alvast drukke jaren bij Nissan richting 2030!
In 2021 kondigde Nissan haar "Ambition 2030" aan, een roadmap voor het Japanse merk na een wat woelige periode aan de top. Daarin werden met trots 23 nieuwe modellen aangekondigd met een vorm van elektrificatie aan boord. Straffer nog, 15 daarvan zouden zelfs volstrekt elektrisch zijn. Nu, amper 2 jaar later, schroeft Nissan de plannen bij. Daarbij worden ze niet soberder, integendeel, wel worden er nóg meer modellen aangekondigd!
Inspelen op een verschuivende wereldmarkt
Het Japanse merk wil naar eigen zeggen inspelen op een wereldmarkt die snel aan het veranderen is. Daarbij kijkt het vooral naar China. Zo wil Nissan in 2024 nog een elektrische auto specifiek voor de Chinese markt lanceren. Daarnaast lijkt het dan weer dat Nissan en Renault in Europa de plooien wat glad aan het strijken zijn. Renault liet vorig jaar in straffe taal nog weten dat het wil focussen op een sterke EV transitie, desnoods zonder Nissan. Het Japanse merk lijkt nu toch kenbaar te maken dat het hier mee aan wil werken.

Het resultaat van die aangepaste ambities? 4 extra elektrische auto's tegen 2030 bovenop de al beloofde 15 stuks - waarvan er dus eentje exclusief voor China zal zijn. Aan welke auto's we ons in Europa kunnen verwachten? Het is een publiek geheim dat Nissan geen genoeg kan krijgen van crossovers en SUV's in onze contreien. Waardoor een elektrische Juke een logische piste is. Daarnaast zou Nissan ook de fundamenten van de elektrische Renault 5 gaan gebruiken voor een eigen model. Een elektrische pick-up en cabrio zouden ook wel eens op de planning kunnen staan. Al is het maar de vraag of die hun weg naar Europa vinden. Idem voor de opvolger van de GT-R.
Recente reacties
Einde autoprogramma’s: ook The Grand Tour houdt er waarschijnlijk mee op
Wat de reden ook is, dit vind ik nu wel spijtig om te lezen. Ik vond de Grand Tour beter dan Top...
Door Mathieu 1 dag geleden
BMW patenteert ‘iM3’-naam: wordt volgende M3 elektrisch?
Ik vermoed dat de eerste elektrische M wel snoeihard moet gaan. Het lijkt nu dat men de M50/M60...
Door Mr Ponrow 2 dagen geleden
Volkswagen ID.7 kost amper 30.000 euro in China... maar
ik zeg je ze willen de hoofdprijs hier. kom op zeg dat is meer dan maal 2! Loon mag wat lager...
Door Kevin 2 dagen geleden
Volkswagen ID.7 kost amper 30.000 euro in China... maar
VW heeft alle Europeese klanten beduveld met de sjoemel diesel en hun vervolgens in de kou laten...
Door Scheijen 3 dagen geleden