Officieel: Renault Espace is "eindelijk" SUV (2023)

Renault Espace 2023 info belgie

De meest iconische monovolume ter wereld is niet meer. Want na vijf generaties wisselt Renault Espace het geweer van schouder en groeit hij door tot potige SUV met plaats voor zeven. Heet dit dan vooruitgang of achteruitgang?

Het is een sombere dag voor monovolumefans. Want weerom delft er eentje het onderspit. Na vijf generaties is het over en out voor de Renault Espace. Want generatie zes groeit uit tot een verlengde versie van de recent gelanceerde Austral SUV. Jep, de Espace wordt een "Grand Austral" met desgewenst zeven zitplaatsen.

"Grand Austral"

Nu goed, je kan natuurlijk beweren dat de vorige generatie Espace al niet écht meer een monovolume was. Waardoor de overgang richting SUV niet zo wereldschokkend is. Het design van genération six kan je simpel omschrijven: Neem een Renault Austral, verleng de wielbasis en voeg 21 centimeter lengte toe aan de carrosserie voor een totaal van 4,72 meter. Grappig genoeg is de nieuwe Espace daardoor 14 centimeter korter dan zijn voorganger.

Renault Espace 2023 info belgie

Zeker in zijn hoogste uitvoering, Esprit Alpine, is de Espace een stoere knaap geworden met forse bumpers, groteske velgen en een matte lakkleur. Al kan je de vraag stellen of dat imago nu echt past bij familievriend Espace. Hoe dan ook, de wereld is verknocht aan haar SUV's, waardoor er geen plaats meer is voor een klassieke monovolume.

Google inside

Gezien de Espace een verlengde versie is van de Austral neemt hij ook diens interieur over. Daardoor krijg je een dashboard met een "L-vormig" displayfestijn. Dat bestaat uit een horizontale 12.3-duims instrumentcluster voor de chauffeur en een 12-duims verticaal infotainmentsysteem. Interessant weetje: het infotainment draait op software dat samen met Google werd ontwikkeld. Een soort van "Android Auto Auto" dus.

Renault Espace 2023 info belgie

Draaien we even weg van de schermenwinkel, dan zien we een verrekt handige achterbank die maar liefst 22 centimeter verschoven kan worden in de lengte. Dat is natuurlijk handig om plaats te maken voor de twee extra optionele zitjes achterin. Dat zijn - in tegenstelling tot bij een monovolume - geen volwaardige zitjes meer. Wel een noodoplossing. Ook de koffer is weer wat gekrompen tegenover die van de voorganger (die dan weer minder ruim was dan zijn voorgangers). Met een laadvolume van minimaal 581 liter kom je echter niets te kort in de vijfzitter. Voor de versie met de extra stoeltjes achterin daalt dat volume wel naar 477 liter. Zijn die stoeltjes ook nog eens in gebruik, dan blijft er 179 liter over. Ofwel: het koffervolume van een Fiat 500.

4Control standaard

Kon je de Espace ooit nog met romige V6 krijgen, dan zijn de tijden stevig veranderd. Renault introduceert de zesde generatie Espace namelijk met een hybride-set-up bestaande uit een 1.2-liter driecilinder turbobenzine die mag sparren met twee elektromotoren. Het resultaat is een systeemvermogen van een flinke 200 pk, terwijl een accu van 2 kWh zorgt voor korte elektrische trajecten. Met een normverbruik van 4.6 l/100 km is dit meteen ook de zuinigste Espace op benzine ooit. Door zijn nieuw onderstel is hij daarnaast ook nog eens een indrukwekkende 215 kilogram lichter dan zijn voorganger.

Renault Espace 2023 info belgie

Daar stopt het trouwens niet qua aandrijfnieuws, want Renault haalt ook haar 4Control naar deze Espace. Die is naar alle waarschijnlijkheid standaard behalve op de instapversie en zorgt er voor dat de achterwielen een stukje meedraaien om de draaicirkel in steden te verkleinen of om meer stabiliteit te leveren op hoge snelheden. Renault opent per direct de orderboeken voor de zesde generatie Espace. Is zo'n Austral dus net wat te klein voor je? Je weet wat kopen!

Laatst gepubliceerd

Reacties (2)

Plaats een reactie
Carlos 20:44
afbeelding van Carlos

In mijn ogen een achteruitgang...

Maria 15:22
afbeelding van Maria

Gewoon zonde van een steengoede wagen.. die trend naar SUV is een teleurgang voor de auto-industrie!

Uw reactie