Opzij Peugeot, er is een nieuwe leeuw gearriveerd in ons Belgenland. Het Chinese Forthing pakt daarbij meteen uit met de EVO Electric, een elektrische SUV met het formaat van een Volkswagen ID.4... maar dan wel met een prijs van "amper" 39.995 euro. Jep, daar gaat dus in 2024 nog eens 5.000 euro vanaf met de Vlaamse premie.
Of je nu voor of tegen bent, de toestroom aan nieuwe automerken op de Europese bodem zorgt voor een lekkere portie rock-'n-roll. Want elke week valt er wel wat nieuws te beleven. Vorige maand pakte het Chinese Forthing groot uit op de IAA Mobility in Duitsland, nu komen de eerste modellen al naar België via importeur One Automotive. De belangrijkste van het gezelschap? Dat kan wel eens deze EVO Electric gaan worden.
Ruime SUV
Want een ruime EV voor een strak prijskaartje? Daar kunnen we er niet genoeg van hebben. De Forthing EVO Electric mag je dan ook zien als een rivaal voor de Volkswagen ID.4 en co maar dan wel met een aanzienlijk lager prijskaartje. Zo prijst de elektrische SUV zich in België vanaf 39.995 euro. Uiteraard een slimme zet van importeur One Automotive. Want daardoor geniet deze EVO Electric vanaf volgend jaar van de Vlaamse EV-premie van 5.000 euro. Da's dan 34.995 euro voor een ruimte elektrische SUV. Kijk, nu komen we ergens.
Maar wil je ergens komen met deze Forthing Electric? Da's natuurlijk de vraag. Qua design speelt de 4,6 meter lange SUV het alvast op veilig. De snuit krijgt een gesloten grille en koplampen die doen denken aan de klauwen van een leeuw (Peugeot iemand?). Het leeuwenschild prijkt trots op de motorkap en de golvende flank en dito derrière ogen tijdloos... maar misschien een tikkeltje generisch. Binnenin stelen twee 10.25-duim schermen de show. Met een wielbasis van 2,7 meter zou er geen gebrek aan binnenruimte mogen zijn.
Riante accu, maar ook deftig te laden?
Maar wat zit er nu onder de carrosserie van deze Forthing? Wel, om te beginnen een elektromotor van BYD van 204 pk en 340 Nm koppel. Op thuismarkt China komt 'ie standaard met een LFP-batterij van 57,8 kWh maar de Belgische markt krijgt meteen de big guns in de vorm van een ternair lithium-batterij van 85.9 kWh. Daarmee moet volgens Forthing een range van meer dan 500 kilometer mogelijk zijn.
Qua oplaadsnelheden blijven ze momenteel nog vaag, al zou DC-laden van 20 kWh tot 85,9 kWh in minder dan een uurtje klaar moeten zijn. Geen nood, we hebben nu al een rechtstreekse lijn gelegd met importeur One Automotive voor een test. Binnenkort weten we dus te zeggen of de Europeanen een nieuwe Chinees hebben om te vrezen.
Reacties
door Geert Lippens
11 maanden geledendoor Patrick
11 maanden geledendoor Stefaan
7 maanden geledendoor this
7 maanden geledendoor stefaan
7 maanden geledenReactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen