
De grootste bestelwagen van Stellantis mag dan straten oud zijn; hij is nog niet vergeten. Dat bewezen Fiat en consorten pas nog door de complete Ducato-familie op een facelift te trakteren, maar daar blijft het niet bij. Zo krijgt ook Toyota voortaan zijn eigen versie onder de noemer ProAce Max — of ProAce Max Electric.
Welkom terug bij Bestelautofans, want we hebben alweer iets rond de transportsector te melden. Zo waaide er een drietal weken geleden een wind van vernieuwing door het busjesgamma van Stellantis, waarbij alle bestelwagens van Citroën, Fiat, Opel en Peugeot getrakteerd werden op een frisse neus. In het artikel over de Citroën-updates merkte een wakkere lezer op in de comments dat het raar was dat er “geen update te bespeuren valt van de Toyota ProAce en ProAce City”, want die staan natuurlijk ook op de Stellantis-basis… En die lezer had gelijk, maar Toyota heeft meer te melden dan enkel dat.
Van Toyota Ducato tot mildhybride Hilux
De ProAce-familie krijgt er namelijk een derde telg bij: de ProAce Max. Die pronkt met een lekker gladde Toyota-snoet voorop, maar je hoeft er geen twee keer naar te kijken om te zien dat het om een adoptiekindje gaat. Dat is er ook eentje die best laat geadopteerd werd want de Fiat Ducato waar deze ProAce Max zijn basis van leent, is maar liefst 17 jaar oud. Dat geldt echter niet voor zijn elektrische versie, de e-Ducato, en daar krijgt ook de Toyota zijn eigen variant van onder de noemer ProAce Max Electric. Net als zijn platformgenoten haalt die 420 kilometer rijbereik uit een 110 kWh-accu, terwijl het laadvolume van wel 17 kubieke meter onveranderd blijft.

Ook de ProAce en ProAce City gingen onder het mes, en die pakken eveneens uit met meer gladgesteken frontjes. Hun elektrische versies genieten bovendien van een iets groter rijbereik dan voorheen, maar voor meer details kan je dus evengoed ons artikel over de Fiat-updates gaan lezen. Wat je daar echter niet zal vinden, is informatie over Toyota’s vernieuwde Hilux. Die krijgt er voor het eerst mildhybridehulp bij voor extra efficiëntie terwijl het laad- en trekvermogen onaangetast blijven. Meer specificaties houdt Toyota daarover echter nog even voor zich.
Recente reacties
BMW patenteert ‘iM3’-naam: wordt volgende M3 elektrisch?
Ik vermoed dat de eerste elektrische M wel snoeihard moet gaan. Het lijkt nu dat men de M50/M60...
Door Mr Ponrow 13 uur geleden
Volkswagen ID.7 kost amper 30.000 euro in China... maar
ik zeg je ze willen de hoofdprijs hier. kom op zeg dat is meer dan maal 2! Loon mag wat lager...
Door Kevin 18 uur geleden
Volkswagen ID.7 kost amper 30.000 euro in China... maar
VW heeft alle Europeese klanten beduveld met de sjoemel diesel en hun vervolgens in de kou laten...
Door Scheijen 1 dag geleden
Elektrische Lancia Ypsilon toont eerste stukje interieur… maar wat is het?
de mijna staat al 7 jaar in de garage,samen met het laadstation, met keuringsrapport en medeweten...
Door andre123 1 dag geleden