Om het aanbod van personenauto's op waterstof de komende jaren fors te doen toenemen, reiken BMW en Toyota elkaar de hand. Zo zullen ze gezamenlijk een nieuwe aandrijflijn ontwikkelen én werken ze aan de uitrol van een waterstofnetwerk. Waarom ze daarvoor op élke foto de handen moeten schudden? Geen idee.
Niet iedereen gelooft in een 100% elektrische toekomst. Of anders gezegd: niet iedereen gelooft er in dat we in de nabije toekomst allemaal zullen overschakelen op auto's die hun stroom halen uit het stopcontact. Er is volgens sommigen nog plaats voor een tussenstap. Nee, kras op met je diesel, wel... waterstof!
Derde generatie
Als het aankomt op waterstof, dan zijn er momenteel drie grote spelers in autoland. Zo heb je Hyundai, Toyota en BMW. Die laatste twee slaan nu - letterlijk - de handen in elkaar voor de ontwikkeling van een nieuwe gedeelde aandrijflijn. Op die manier willen ze natuurlijk de kosten verdelen én de slaagkans verhogen. Al in 2028 wil BMW een auto in productie nemen met dat nieuwe "brandstofcelsysteem" van de derde generatie. Toyota geeft nog niet meten een lanceringsdatum mee, al heeft het merk natuurlijk momenteel al de Mirai FCEV in zijn catalogus staan.
De samenwerking stopt trouwens niet bij de gedeelde ontwikkeling van een nieuwe motor, want beide merken voelen dat de interesse van verschillende energieaanbieders tanende is als het aankomt op waterstof. Daardoor willen ze samen met andere partners (nóg meer handje schudden) een duurzaam waterstofnetwerk op poten zetten. Zodat ook tanken geen probleem hoeft te zijn.
Waarom waterstof?
Waarom BMW en Toyota inzetten op waterstof? Ergens is het een berekende gok natuurlijk. Want daarnaast hebben ze ook EV's (BMW is nota bene Europa's grootste EV-merk), hybrides, plug-in's en... diesels. Ach, laten we zelf even waterstof aan je verkopen:
"Waterstof wordt erkend als een veelbelovende toekomstige energiedrager voor wereldwijde decarbonisatie. Het fungeert als een effectief opslagmedium voor hernieuwbare energiebronnen, helpt vraag en aanbod in evenwicht te brengen en zorgt voor een stabielere en betrouwbaardere integratie van hernieuwbare energiebronnen in het energienet. Waterstof is het ontbrekende stukje om de puzzel van elektrische mobiliteit te voltooien, in situaties waar batterij-elektrische aandrijfsystemen geen optimale oplossing zijn."
Kijk, dan weet je dat ook weer. En nu mag je stoppen met handjes schudden hoor BMW en Toyota... het wordt een beetje ongemakkelijk.
Recente reacties
Waarom zou je Euro 98-benzine (E5) tanken in plaats van Euro 95 (E10)?
Klopt
Door Mathieu 1 dag geleden
Ouch: "Volkswagen heeft nog 1 à 2 jaar om zichzelf te redden"
Daar ga ik u niet in tegenspreken. Woensdag heb ik de nieuwe Kuga full hybrid gezien bij mijn...
Door Mathieu 1 dag geleden
Fiat legt productie elektrische 500e stil, drie keer raden waarom
Het is dan ook niet bepaald een aantrekkelijke EV. Duur (42kWh - €35k) en weinig bereik (~250km)....
Door Gaëtan 1 dag geleden
Waarom zou je Euro 98-benzine (E5) tanken in plaats van Euro 95 (E10)?
Daar ben ik wel benieuwd naar de onderliggende redenering hiervan, de distributieriem komt toch...
Door Adriaan 1 dag geleden