Hoewel Europa in 2020 de CO2-uitstoot van alle nieuwe wagens naar 95 g/km wil zien gaan, heeft Duits lobbywerk er voor gezorgd dat het plan wat afgezwakt werd.
Duitse Bondskanselier Angela Merkel diende een alternatief plan in met steun van Engeland, Polen, Tsjechië, Slowakije en Hongarije. In dat plan staat dat tegen 2020 tachtig procent van alle wagens die de fabriek uitrollen een CO2-uitstoot moeten hebben van 95 g/km. De opvolgende jaren met dat getal gaandeweg stijgen naar 95 procent.
Van 100% naar 80%
Europa zelf wou tegen 2020 alle nieuw geproduceerde wagens een maximale uitstoot lappen van 95 g/km. Dankzij het lobbywerk van Duitsland wordt dit getal herleidt naar 4 op 5. Vooral luxueuze merken zoals Audi, BMW en Mercedes hebben baat bij deze keuze. Hierdoor hebben ze meer tijd om hun grote wagens (lees: Audi A8, BMW 7-reeks, Mercedes S-klasse) aan te passen.
PSA & Renault onder lichte dwang
Peugeot, Citroën en Renault waren eerst niet te spreken over het plan van Angela Merkel. Zij produceren al jaren relatief groene en kleine wagens, dus voor hen was de kost veel lager om 2020 te halen met 95 g/km. Tot de Duitsers hen op een ander idee brachten.
Recente reacties
Dit wordt de nieuwe BMW X3… en die komt er niét meer als elektrische iX3
Gaat BMW nu echt niet leren uit de fouten van Mercedes? De EV's een futuristisch design geven is...
Door this 3 uur geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
c3 electro , geen trekhaak mogelijk, tenminste in belgie. in Nederland dan weer wel. europa....
Door paul 19 uur geleden
Opel roept 120.000 Astra's en Zafira's terug wegens claxonprobleem
Bij mij nu ook het probleem met mijn zafira b. Niets werkt meer op het stuur. Wat nu.
Door Linze Hoekstra 22 uur geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
Ik zie de You versie staan voor 20.530€ (incl BPM), dat is een verschil van 5500€ , in Vlaanderen...
Door John 1 dag geleden