De onafhankelijke International Council on Clean Transportation heeft een grootschalige studie naar buiten gebracht die geen mooi verhaal schetst over de diesel, oud of nieuw. Want uit de studie blijkt dat zelfs de meest vervuilende moderne benzine ongeveer dezelfde NOx-uitstoot heeft als de groenste diesel.
Een studie die van leer trekt tegen de diesel en 'm aanvalt op zijn zwakste punt; jawel, de NOx. De International Council on Clean Transportation (ICCT) - een onafhankelijke en tevens non-profit-organisatie gevestigd in Berlijn - heeft maar liefst 4.850 auto's getest. Het gaat dan zowel over benzines als diesels en over Euro 3- tot Euro 6-motoren. De resultaten van die grootschalige test werd door de Real Urban Emissions Initiative (True) in een soort van tabel gegoten. Met een driekleurig scoresysteem. Rood is ver boven de NOx-norm, geel is aanvaardbaar en groen is goed.
De resultaten maken alvast brandhout van de stelling dat moderne dieselmotoren (Euro 6d) heus conform de Europese richtlijnen zijn. Amper 10 procent zou aanvaardbare cijfers voor kunnen leggen van auto's uitgerust met een Euro 6-motor. Dit terwijl meer dan 50 procent van de Euro 6-benzinwagens groene cijfers scoort en de rest eveneens binnen de aanvaardbare normen blijft. Of iets specifieker; de meest vervuilende Euro 6-benzinemotor stoot evenveel NOx-uit als de meest groene diesel volgens de organisatie. Alle Euro 5-dieselwagen zaten op z'n minst twee keer boven de NOx-norm, de slechtste leerling van de klas zelfs 18 keer.

Alle ogen op NOx
De ICCT kan dan ook niet anders dan besluiten dat eigenlijk zelfs moderne Euro 6-diesels niet welkom zouden mogen zijn in steden. Een uitspraak die zeker gebruikt zal worden door steden die een dieselban in willen voeren. Kanttekening aan heel dit verhaal is dat het onderzoek zich toespitst op de NOx-uitstoot en geen rekening houdt met de CO2-uitstoot.
Zo steeg voor het eerst in jaren terug de gemiddelde CO2-uitsoot in Europa, door klanten die stelselmatig overstappen van diesels (met minder CO2 maar meer NOx) naar benzines (met minder NOx maar meer CO2). Het is dan ook maar de vraag hoe houdbaar de situatie is als overheden stelselmatig diesels gaan bannen. Want diezelfde overheden (lees Europa) leggen tegen 2020 strengere CO2-normen op bij autoconstructeurs met monsterboetes in het verschiet.
De bal ligt alvast terug in het kamp van de dieselverdedigers na dit onderzoek...
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen