"De leasingmarkt trekt de Belgische autoverkoop helemaal krom", wordt vaak gezegd. Maar is dat ook zo? Laten we eens kijken naar de top 10 verkochte auto's voor de bedrijfs- en privémarkt. Vallen er grote verschillen op?
Jawel, we krijgen niet genoeg van de Belgische autoverkoopcijfers. Na de totaalverkoop, meest succesvolle modellen in totaliteit en het aandeel tussen diesel en benzinewagens fileren we de boel nog wat verder. Wat zijn nu eigenlijk de tien meest ingeschreven auto's voor de leasing- dan wel de privémarkt? Valt er een enorm verschil op tussen wat de Belg met zijn zuurverdiende centen op de oprit parkeert dan wel via fiscale stimulatie kan parkeren in de vorm van een bedrijfswagen? Hop naar de Febiac-cijfers!
Golf is altijd het antwoord
Of je nu Irma de bejaarde bomma van om de hoek bent of Jean de succesvolle bankier, Golf blijkt altijd het antwoord. Wat we daar mee bedoelen? De Volkswagen Golf staat zowel bij de ingeschreven auto's door particulieren als door bedrijven op 1. Waardoor we dus inderdaad verknocht zijn aan onze Golf. Lopen we de lijst verder af, dan zien we dat de premiummerken niet aan de beurt komen op de particuliere markt. Compacte B-segmenters domineren de lijst. Met enkel de Fiat 500 als vreemde eend in de bijt (lees: nog een segmentje kleiner).
Of ook de bedrijfswagenmarkt vol steekt met compacte kleintjes? Denk maar opnieuw! Enkel de Fiat 500 weet zich weer mysterieus binnen te wurmen in de lijst, net zoals de Renault Clio. Voorts is het de gekende leasingparade. Denk Skoda's Octavia, Audi's A3 en Volkswagens Tiguan. Opmerkelijk; rakkers zoals de BMW 3 Reeks, Audi A4 en Mercedes C spelen niet meer mee. Ook opmerkelijk: de Renault Scénic en Hyundai Tucson die zich in de top 5 weten te zetten. Waardoor we toch wel kunnen besluiten dat bedrijfswagens anno 2018 iets sensibeler zijn dan vroeger.
Meer lezen over de Belgische autoverkoop in 2018:
• Dit kocht de Belg op motorenvlak in 2018
• Totale autoverkoop 2018
• Populairste automodellen 2018
Ook interessant:
• De meest voordelige brandstof in 2019
Recente reacties
Test: Toyota Prius PHEV (2024)
Plug-in is inderdaad zeker niet de toekomst. Jammer dat deze Prius niet als gewone hybride wordt...
Door JP Holland 12 uur geleden
BAM: Nissan lanceert 30 nieuwe modellen tegen 2026
Alsof 28000€ zó maar in ieders schuif ligt! Tegen drie jaar verder is het aantal gezinnen dat de...
Door Joseph Jules Van der Eecken 1 dag geleden
KGM Torres EVX aan de prijs, in aanmerking voor Vlaamse EV-Premie?
Goede neus, de poep is om te huilen. Stoere SUV maar extreem veel weg heeft van een Jeep. Prima...
Door lips 1 dag geleden
BAM: Nissan lanceert 30 nieuwe modellen tegen 2026
Die Japanners toch, de koningen van de concepten. Veel beloven en weinig geven…. Toyota is in...
Door Elektrisch verhaal 2 dagen geleden