2019 is officieel afgesloten en dat zorgt dat we stilaan interessante cijfers omtrent vorig jaar kunnen opsnorren. Het aantal inschrijvingen van nieuwe auto's in België bijvoorbeeld. Wie waren de grote winnaars? En wie de grote verliezers? Hoe dat Tesla het tegenwoordig? Tijd voor de cijfers!
Hoewel 2020 een maak-of-kraak-jaar zal worden voor constructeurs dankzij de strengere Europese ecoregels, was 2019 een stabiel verkoopjaar voor België. Met in totaal 550.003 nieuw ingeschreven auto's doet 2019 het net iets beter dan 2018 (549.632).
VW blijft heer en meester
Koning van de verkoop? Moeten we het eigenlijk nog zeggen? Want ook dit jaar (net zoals vorig jaar en het jaar daarvoor en het jaar daarvoor en...) prijkt Volkswagen op stek 1. Met 53.106 nieuw ingeschreven auto's kan je stellen dat zowat 1 op 10 nieuwe ingeschreven auto's in België een Volkswagen is. Renault volgt op de hielen met 48.410 exemplaren en ook Peugeot houdt stand op stek 3 met 42.832 ingeschreven auto's.
Een herkenbaar podium dus. Al vindt er naast het podium een interessante switch plaats. BMW (in 2018 stek 4) moet zijn plaats afgeven aan Mercedes (in 2018 stek 5). Waardoor Mercedes met 37.938 ingeschreven auto's zichzelf de grootste "premium constructeur in België mag noemen. BMW moet genoegen nemen met 36.632 stuks. En hoewel een verschil van 3.000 auto's niet groot lijkt, dat is bijna het volledige inschrijvingsaandeel van Tesla...
Tesla en co
Ah ja, Tesla. Laten we het inderdaad even hebben over de "andere" merken waar jullie graag de cijfertjes van willen weten. Tesla schreef vorig jaar 3.690 auto's in. Daarmee weet de Amerikaanse constructeur zich pas op stek 24 te plaatsen in de lijst maar we mogen gerust van een piramidale stijging spreken. In 2018 sleet Tesla namelijk maar 878 auto's.
Audi, die andere premium Duitser, plaats zich op plaats zeven met 31.183 ingeschreven auto's en moet dus Volkswagen, Renault, Peugeot, Mercedes, Peugeot én Opel voor laten gaan. Dacia sluit tenslotte de top 10 af met 21.802 inschrijvingen.
Ook pijnlijke cijfers
Dat niet alle merken 2019 in schoonheid afsluiten staat trouwens ook vast. Zo moest Nissan maar liefst 28% inboeten tegenover vorig jaar. Want werden er in 2018 nog 19.290 auto's ingeschreven, dan zakte dat getal in 2019 naar 13.848 stuks. Land Rover deed het 24% slechter tegenover 2018 (4.760 ex.) en weet daardoor nét Tesla voor te blijven.
Bij Alfa Romeo is het ook huilen met de pet op. De Italiaanse constructeur wist amper 1.935 auto's in te schrijven (-35,74%) en moet daardoor merken zoals Mitsubishi, Porsche en zelfs concerngenoot Jeep voor laten gaan. Bij Subaru is er tenslotte ook werk aan de winkel, want amper 379 ingeschreven auto's boet de Japanse constructeur zowat 32% tegenover vorig jaar.
Wil je zelf in detail snuisteren naar de cijfers? Dat kan HIER (PDF)
Meer lezen over de Belgische autoverkoop in 2019:
• Inschrijvingen per model
• Elektrische autoverkoop 2019
Recente reacties
Verkoop luxemerken stuikt in elkaar in Zuid-Korea wegens... groene nummerplaten?!
Hier die regel invoeren heeft weinig nut. Je kan er hier toch al standaard vanuit gaan dat 90% van...
Door FLP 8 sec geleden
Dit wordt de nieuwe BMW X3… en die komt er niét meer als elektrische iX3
Gaat BMW nu echt niet leren uit de fouten van Mercedes? De EV's een futuristisch design geven is...
Door this 22 uur geleden
Opgepast, Dacia: nieuwe Citroën C3 op benzine kost minder dan 15.000 euro (2024)
c3 electro , geen trekhaak mogelijk, tenminste in belgie. in Nederland dan weer wel. europa....
Door paul 1 dag geleden
Opel roept 120.000 Astra's en Zafira's terug wegens claxonprobleem
Bij mij nu ook het probleem met mijn zafira b. Niets werkt meer op het stuur. Wat nu.
Door Linze Hoekstra 1 dag geleden