Rij je ’s winters naar of door Duitsland, dan weet je het: winterbanden zijn er in sommige omstandigheden verplicht. Vierseizoensbanden zijn ook nog toegelaten, maar dat geldt voortaan niet meer voor alle vierseizoensbanden. Vanaf 1 oktober moeten die namelijk over een specifiek symbooltje beschikken.
In ons Belgenland kies je zelf welke sloffen je onder je auto steekt, zolang je er maar mee door de jaarlijkse keuring komt. Elders is dat vaak anders, kijk maar naar buurland Duitsland. Daar kan je een boete krijgen indien je er in “winterse omstandigheden” rijdt met banden die daarvoor niet aangepast zijn. In de praktijk geldt doorgaans het advies om je van oktober tot april best niet op Duitse wegen te wagen zonder winter- of op zijn minst all-seasonbanden, maar voortaan voldoet ook niet zomaar elk type winter- of all-seasonband.
Vooral bij oudere all-seasonbanden
Vanaf 1 oktober mag je in Duitsland namelijk enkel in winterse omstandigheden gezien worden met banden voorzien van het zogenaamde ‘Alpine’-logo. Dat logo bestaat uit een bergje met een sterretje erin en geldt sinds 2018 als het universele logo voor winter- of vierseizoensbanden. Vooral die laatste banden werden voorheen vaak aangeduid door middel van een ‘M+S’-opschrift op de wang — kort voor ‘Mud and Snow’. Banden die enkel daarvan voorzien zijn, zijn in Duitsland voortaan echter niet meer toegelaten voor gebruik in winterse omstandigheden. Je hebt dus ofwel beide logo’s nodig, ofwel enkel het ‘Alpine’-logo.
Vooral indien je auto over oudere all-seasonbanden beschikt, kan het dus lonen om even de logootjes op de wang na te kijken. Word je namelijk met exemplaren zonder ‘Alpine’-logo betrapt in de sneeuw of de vrieskou, dan riskeer je een boete. Die bedraagt 60 euro bij een standaardcontrole en kan oplopen tot 120 euro indien je andere weggebruikers hindert of gevaarlijke situaties veroorzaakt met je niet-conforme rubber.
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen