BMW plaagt met XM: eerste M-stekkerhybride komt eraan

BMW XM Testing 2022

De BMW-teasers vliegen ons om de oren, en vooral die met een M-logootje in hun watermerk. Het nieuwste beeldmateriaal komt in de vorm van deze XM, de eerste plug-inhybride van de Motorsport-afdeling. Naast wat gecamoufleerde foto’s mogen we ook een paar eerste cijfers inkijken.

BMW’s M-afdeling blaast deze maand 50 kaarsjes uit, en dat vieren ze met een flinke roedel aan nieuwe modellen. Zo stuurde de marketingafdeling vorige week nog plaagplaatjes de wereld in van de aankomende M2 en de CSL-versie van de M4, en wacht de wereld vol spanning op de komst van de allereerste M3 Touring. Daarnaast staat er nog een primeur in de coulissen, want de eerste plug-inhybride van de M-divisie wordt binnenkort onthuld. Nu toont BMW die XM voor het eerst aan het werk tijdens zijn preproductietests.

Kleine toegevingen

Op uiterlijk vlak vallen daar nog niet al te veel conclusies uit te trekken, want de XM zit nog strak in het camouflagepak. We zien wel dat de productieversie niet klakkeloos het design van het eerder getoonde studiemodel overneemt, want de auto houdt er een meer gebruikelijke vorm op na. Zo zag de Concept XM er verrassend laag uit voor een SUV, iets dat nog versterkt werd door een soort van double-bubble-vorm in het dakpaneel. Dat vinden we minder nadrukkelijk terug op dit testmodel, dus we hopen dat de ontwerpers er toch in geslaagd zijn om die M1-achtige BMW-logo’s boven te achterruit te behouden. Wat wel duidelijk overgenomen werd van de conceptcar, zijn die vier gestapelde uitlaten. Ze lijken ook nog steeds verwerkt te zitten in een forse, licht uitstekende diffuser.

BMW XM Testing 2022

Uit de bijgevoegde tekst blijkt trouwens dat niet alleen het design, maar ook de techniek licht heeft moeten inboeten in vergelijking met het studiemodel. Zo sprak BMW destijds over 750 pk en 1.000 Nm koppel voor zijn Concept XM, en wordt dat in productievorm teruggeschroefd naar 650 pk en 800 Nm. Dat zijn nog steeds flink wat paarden, en die houdt de XM onder bedwang met een elektronisch geregeld sperdifferentieel, een meesturende achteras, een perfecte 50:50-gewichtsverdeling en — voor het eerst bij BMW M — actieve rolstabilisatie op basis van een 48-voltsysteem. De auto haalt zijn vermogen nog steeds uit een plug-inhybride aandrijflijn, die een nieuwe V8-benzinemotor zal combineren met een elektromotor. Die laatste moet 80 kilometer lang zijn ding kunnen doen voor de accu leeg is.

Laatst gepubliceerd

Reacties

Uw reactie