
De BMW-teasers vliegen ons om de oren, en vooral die met een M-logootje in hun watermerk. Het nieuwste beeldmateriaal komt in de vorm van deze XM, de eerste plug-inhybride van de Motorsport-afdeling. Naast wat gecamoufleerde foto’s mogen we ook een paar eerste cijfers inkijken.
BMW’s M-afdeling blaast deze maand 50 kaarsjes uit, en dat vieren ze met een flinke roedel aan nieuwe modellen. Zo stuurde de marketingafdeling vorige week nog plaagplaatjes de wereld in van de aankomende M2 en de CSL-versie van de M4, en wacht de wereld vol spanning op de komst van de allereerste M3 Touring. Daarnaast staat er nog een primeur in de coulissen, want de eerste plug-inhybride van de M-divisie wordt binnenkort onthuld. Nu toont BMW die XM voor het eerst aan het werk tijdens zijn preproductietests.
Kleine toegevingen
Op uiterlijk vlak vallen daar nog niet al te veel conclusies uit te trekken, want de XM zit nog strak in het camouflagepak. We zien wel dat de productieversie niet klakkeloos het design van het eerder getoonde studiemodel overneemt, want de auto houdt er een meer gebruikelijke vorm op na. Zo zag de Concept XM er verrassend laag uit voor een SUV, iets dat nog versterkt werd door een soort van double-bubble-vorm in het dakpaneel. Dat vinden we minder nadrukkelijk terug op dit testmodel, dus we hopen dat de ontwerpers er toch in geslaagd zijn om die M1-achtige BMW-logo’s boven te achterruit te behouden. Wat wel duidelijk overgenomen werd van de conceptcar, zijn die vier gestapelde uitlaten. Ze lijken ook nog steeds verwerkt te zitten in een forse, licht uitstekende diffuser.

Uit de bijgevoegde tekst blijkt trouwens dat niet alleen het design, maar ook de techniek licht heeft moeten inboeten in vergelijking met het studiemodel. Zo sprak BMW destijds over 750 pk en 1.000 Nm koppel voor zijn Concept XM, en wordt dat in productievorm teruggeschroefd naar 650 pk en 800 Nm. Dat zijn nog steeds flink wat paarden, en die houdt de XM onder bedwang met een elektronisch geregeld sperdifferentieel, een meesturende achteras, een perfecte 50:50-gewichtsverdeling en — voor het eerst bij BMW M — actieve rolstabilisatie op basis van een 48-voltsysteem. De auto haalt zijn vermogen nog steeds uit een plug-inhybride aandrijflijn, die een nieuwe V8-benzinemotor zal combineren met een elektromotor. Die laatste moet 80 kilometer lang zijn ding kunnen doen voor de accu leeg is.
Recente reacties
Mansory geeft Mercedes-Maybach GLS 820 pk en… een bullbar?
Alsof je helemaal strak in het pak zou lopen en dan een neusring zou dragen. Rare keuze, maar er...
Door this 2 dagen geleden
Rijtest: Audi Q4 e-tron vs Tesla Model Y (2022)
Ik deed zelf in het voorjaar een vergelijkende test met de Audi Q4 en VW ID4. Ik stond ervan...
Door Bjorn Willaert 2 dagen geleden
Nederland blijft absolute koploper qua laadpalen, België hinkt achterna
Amsterdam is nu ook wel maar 1 stad. Ik kom wel eens her en der in Nederland en ik zie genoeg...
Door this 2 dagen geleden
Nederland blijft absolute koploper qua laadpalen, België hinkt achterna
Dat zou een mooi onderzoekje zijn voor een planning bureau of journalist ;) ik ga uit van een...
Door Adriaan 3 dagen geleden