We maken een speciale tijd mee als autofan. Het object dat ooit stond voor vrijheid, kapitalisme en status wordt in de huidige maatschappij verheven tot het tuig van de duivel. Terwijl in de jaren 20 de rokende schouw nog stond voor de vooruitgang , staat de knalpot heden ten dagen symbool voor de vernietiging van het milieu.
Het is nog maar vijf jaar geleden dat constructeurs volop in de “om ter grootste” strijd zaten. Elk nieuw model moest sterker, groter en krachtiger zijn. Downsizing is nu de norm. Cilinderuitschakeling, start/stop, elektrische- en hybridevarianten dragen allemaal bij aan de evolutie. Maar wat mij het meeste bezighoud is de evolutie van de turbowagens. Ik ben een atmosferische fan. Ik hou van de lineaire krachtopbouw van atmosferische motoren. Een turbo erop schroeven is in mijn ogen een beetje vals spelen. Ik vergelijk het altijd met een vrouw die een borstvergroting heeft gedaan. Het product ziet er niet zo bepaald anders uit, maar de rij-eigenschappen verschillen wel enorm...
Het is zeker niet de vermogenswinst waar ik me aan erger (waarom zou je?) maar eerder het gevoel... Als je bij een atmosferische motor het gaspedaal indrukt zal er een rustige opbouw zijn van kracht doorheen het toerental. Bij een turbomotor kan je in een vingerknip van “nul power” naar “full mayhem” gaan. Het geeft mij een onrustig gevoel. Daarom krijste ik ook moord en brand toen bekend werd dat BMW een motor met 3(!) turbo’s ging uitbrengen. Dat is voor een atmosferisch fetisjist zoals mezelf het equivalent van een hart waar ze een pacemaker aan verbinden...
Maar misschien heb ik me wel vergist. Turbomotoren worden elke generatie fijner zodat ze dichter bij het karakter neigen van een atmosferische motor. Koppel- en krachtcurves van turbomotoren worden alsmaar gelijkmatiger. Als deze motoren bovendien ook nog eens vijfmaal krachtiger zijn dan een gelijke atmosferische motor en ook nog eens driemaal minder verbruiken... Wie ben ik dan om te klagen?
Ik kan me zelfs inbeelden dat, ten tijde van het verdwijnen van de carburateur, er soortgelijke denkbeelden waren als: “De ziel van de wagen gaat verloren!”, “Het voelt net niet hetzelfde aan!” Hoor je nu nog iemand een woord reppen over carburateurs? Misschien wordt het wel eens tijd om de atmosferische motoren van het toneel te laten verdwijnen. Het idee ervan is verouderd. Het kan zelfs zijn dat ik moet meegaan met mijn tijd, want ik geef toe, ik durf ook wel eens naar een vrouw met valse borsten gluren...
___|_
En wie zich afvraagt waarvoor de "YW" staat in de titel, deze column werd geschreven door de vaste stalker van Autofans: Yves Wouters. Let op, dit is een column en dus een meningsuiting van de betreffende schrijver. Wij bij Autofans.be distantiëren ons van zijn uitspraken.
___|_
Recente reacties
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Je hebt dan nog marge van 415kg. Dus geen 4 zwaargewichten meenemen en je zit goed.
Door this 13 uur geleden
Eerste test: Zeekr 001 - Zeekr 'n vast (2023)
Ik heb de auto bekeken in de showroom van Amsterdam. Echt een mooie machine die héél afgewerkt en...
Door Jan VBK 16 uur geleden
Eerste test: Suzuki Swift (2024)
Suzuki Swift is een fijne wagen om mee te rijden. En niet alleen dat speelt een grote rol, de...
Door PETER KEUSTERS 19 uur geleden
Officieel: elektrische Mercedes G-Klasse pakt uit met vier elektromotoren (2024)
Leeggewicht van 3085 kg. Totaalgewicht ?? Ik denk dat een rijbewijs C hier verplicht is en...
Door Geert Lippens 19 uur geleden