Column YW: Geblazen lucht

We maken een speciale tijd mee als autofan. Het object dat ooit stond voor vrijheid, kapitalisme en status wordt in de huidige maatschappij verheven tot het tuig van de duivel. Terwijl in de jaren 20 de rokende schouw nog stond voor de vooruitgang , staat de knalpot heden ten dagen symbool voor de vernietiging van het milieu.

Het is nog maar vijf jaar geleden dat constructeurs volop in de “om ter grootste” strijd zaten. Elk nieuw model moest sterker, groter en krachtiger zijn. Downsizing is nu de norm. Cilinderuitschakeling, start/stop, elektrische- en hybridevarianten dragen allemaal bij aan de evolutie. Maar wat mij het meeste bezighoud is de evolutie van de turbowagens. Ik ben een atmosferische fan. Ik hou van de lineaire krachtopbouw van atmosferische motoren. Een turbo erop schroeven is in mijn ogen een beetje vals spelen. Ik vergelijk het altijd met een vrouw die een borstvergroting heeft gedaan. Het product ziet er niet zo bepaald anders uit, maar de rij-eigenschappen verschillen wel enorm...

Het is zeker niet de vermogenswinst waar ik me aan erger (waarom zou je?) maar eerder het gevoel... Als je bij een atmosferische motor het gaspedaal indrukt zal er een rustige opbouw zijn van kracht doorheen het toerental. Bij een turbomotor kan je in een vingerknip van “nul power” naar “full mayhem” gaan. Het geeft mij een onrustig gevoel. Daarom krijste ik ook moord en brand toen bekend werd dat BMW een motor met 3(!) turbo’s ging uitbrengen. Dat is voor een atmosferisch fetisjist zoals mezelf het equivalent van een hart waar ze een pacemaker aan verbinden...

Maar misschien heb ik me wel vergist. Turbomotoren worden elke generatie fijner zodat ze dichter bij het karakter neigen van een atmosferische motor. Koppel- en krachtcurves van turbomotoren worden alsmaar gelijkmatiger. Als deze motoren bovendien ook nog eens vijfmaal krachtiger zijn dan een gelijke atmosferische motor en ook nog eens driemaal minder verbruiken... Wie ben ik dan om te klagen?

Ik kan me zelfs inbeelden dat, ten tijde van het verdwijnen van de carburateur, er soortgelijke denkbeelden waren als: “De ziel van de wagen gaat verloren!”, “Het voelt net niet hetzelfde aan!” Hoor je nu nog iemand een woord reppen over carburateurs? Misschien wordt het wel eens tijd om de atmosferische motoren van het toneel te laten verdwijnen. Het idee ervan is verouderd. Het kan zelfs zijn dat ik moet meegaan met mijn tijd, want ik geef toe, ik durf ook wel eens naar een vrouw met valse borsten gluren...

___|_
En wie zich afvraagt waarvoor de "YW" staat in de titel, deze column werd geschreven door de vaste stalker van Autofans: Yves Wouters. Let op, dit is een column en dus een meningsuiting van de betreffende schrijver. Wij bij Autofans.be distantiëren ons van zijn uitspraken.
___|_

Laatst gepubliceerd

Reacties (55)

Plaats een reactie
Wim 13:36
afbeelding van Wim

Mazda heeft met de CX-5 een nieuwe atmosferische 2 liter gelanceerd met hun SKYACTIV technologie, echt iets interessant, het blijft atmosferisch, maar je hebt veel sneller je volledige koppel ter beschikking

Techno Patat 23:23
afbeelding van Techno Patat

@bb: ik kijk nog naar ELKE 993 porsche om! Fantastisch geluid! Veel beter dan de huidige! Ik zou direct terugkeren!

Maar over turbo's : de turbo's van de dag van vandaag zijn ofwel snel genoeg aan de haak om het turbogat te laten verdwijnen! Of ze zijn variabel en dan heb je het gevoel van atmo te rijden (zoals porsche en Volvo turbo's dat goed kunnen!)

Dae turbo is iets dat in mijn ogen maar 1 echt nadeel heeft: het geluid wordt door een mixer gedraaid en niet veel merken krijgen er nog iets leuks uit! In mijn ogen enkel AMG en Subaru!

Yvesw 17:26
afbeelding van Yvesw

@Mesoerrie: Ongeblazen diesels zijn het inderdaad ook niet, maar (en ik ga hier enkele mensen mss op hun dieselpaard zetten) een diesel staat nu eenmaal niet voor rijplezier... Met een toerenbereik van +- 2.500 rpm kan je moeilijk spreken van geweldig plezier eh. Zelfs de M550d (de aanleiding van deze column) trekt maar door tot pakweg 5400 toeren. Daar begint de pret pas bij benzinemotoren ;)

@Patat: Dat vind ik niet... Turbo's in high performance auto's zijn zeker in orde, maar de turbo's in pakweg een A4 1.9tdi of een C220 cdi leveren nog altijd een onrustig gevoel. En oké, met een automaat valt dat euvel al snel weg natuurlijk, maar die motoren zijn gewoon te dood onder het turbotoerental (scrabble alarm!) waardoor het eens te meer opvalt...

Yvesw 18:34
afbeelding van Yvesw

@Mesoerrie: Oh maar ik ben een fan van tweetakt motoren hoor ;) Al prefereer ik 4takt enduro machines (het enige gemotoriseerd voertuig waar ik ooit bang van heb gehad)...

En oké, het is mss cru om te zeggen dat een diesel geen rijplezier kan leveren. Mijn excuses :p Ik vind (handmatige) diesels van nature nogal onrustig door de turbo en dat staat niet in mijn woordenboek bij rijplezier :)

Techno Patat 19:41
afbeelding van Techno Patat

@yves: Turbo's zijn dood onder het turbotoerental (1400 rpm is dat bij mij)? Wat is een benzine dan onder de 5400 rpm (zoals je zelf zegt!)?? dan heb ik nuttig toerental van 1400 rpm tot 4200! Een benzine dan van 5400 tot 6500-7000? Er zijn uitzonderingen die hoger lopen maar dat heb je bij diesel ook (zoals BMW met hun 5400RPM...)

Alles heeft zn voor en nadelen! Maar persoonlijk vind ik dat de voordelen meer opwegen tegenover de nadelen! En je kan praten dat een diesel geen plezier geeft, maar ik ken een M3 CSL, Porsche GT2, Corsa OPC, Insignia OPC en BMW E36 M3 die op hun knietjes moesten buigen voor mijn diesel!

Yvesw 19:53
afbeelding van Yvesw

Patat: Ghaha! Maar daar zit het verschil! Benzinewagens zijn gewoon wat traag onderin ;) Maar ze krijgen geen wiplashstoot als je ze door de toeren heen laat lopen. Een diesel daarentegen...

En die kniebuigingen... Dat ligt eerder aan de rijkwaliteiten van de tegenstander. Wel eerlijk blijven hoor :p Want hoewel je geen traag bakje plezier hebt zou je er toch nog moeten worden afgereden door een M3 csl en een GT2 hoor... Keep it real bro! :p

Yvesw 20:23
afbeelding van Yvesw

@Bounce & ook wel Patat: Awel, dat is een geluid dat ik nooit heb begrepen... Porsche zegt me nu eens helemaal niets op dat vlak... Dan vind ik een Subaru boxer duizend maal spannender klinken... Porsche klinkt hol en mechanisch (oké, het is een eerlijk geluid) een AMG V8 daarentegen klinkt alsof ze net de Hellepoorten hebben open gezet en dat is ook een "(h)eerlijk" geluid...

Techno Patat 20:35
afbeelding van Techno Patat

@Yves: De mijne klopt er ook niet ineens in hoor ;)! Hij komt lekker gelijdelijk en altijd voorspelbaar! En vooral: Als ik het wil, en niet na 3 seconden! De tijden van turbo's als in de F40 en XJ220 zijn al lang gedaan hoor ;)!

Die kniebuiging lag aan de regen! Het was nat en ik had de ballen om door te rijden met m'n Q4! Maar een insignia OPC trekt toch niet weg van m'n luizige diesel! Op de autobahn eventjes getrokken tegen een 530i en die ging ook niet weg van mij! Een SLS heeft zelfs z'n duimpje naar mij opgestoken omdat ik zo goed meeging, turbo's hebben wel degelijk een serieus voordeel! En al zeker bij bepaalde snelheden/versnellingen...

@BB: Mjah, ik heb het niet zo met de huidige! Wel als ze volledig opentrekken, maar bij het gewoon langskomen toch niet echt!

Yvesw 08:06
afbeelding van Yvesw

@Patat: Ik daag je eens uit om met een Mini One/countryman diesel te rijden (standaarddiesel, niet de S) dat ding rijdt nog nerveuzer dan een paardrijder met diarree... En vanaf een bepaalde motorinhoud valt dat gevoel wat weg (zoals in je Alfa) omdat er zelfs zonder turbo al een redelijk aantal Nm beschikbaar is :)
Moraal van het verhaal: Rijd eens met normale dieselrommel rond en je zal het verschil meteen voelen :p

Yvesw 08:06
afbeelding van Yvesw

@Patat: Ik daag je eens uit om met een Mini One/countryman diesel te rijden (standaarddiesel, niet de S) dat ding rijdt nog nerveuzer dan een paardrijder met diarree... En vanaf een bepaalde motorinhoud valt dat gevoel wat weg (zoals in je Alfa) omdat er zelfs zonder turbo al een redelijk aantal Nm beschikbaar is :)
Moraal van het verhaal: Rijd eens met normale dieselrommel rond en je zal het verschil meteen voelen :p

Techno Patat 13:47
afbeelding van Techno Patat

Yves: ik heb het ook over defitge diesels he! In een mini hoort geen diesel imo! En al zeker geen psa... Na de countryman nog steeds de grootste fout die mini gemaakt heeft!

Wat jij een normale diesel noemt noem ik kleine rommel ;)! Alles onder de 2l is me te klein :P! Dat kan mij niet volgen! Ik rij dat gewoon kapot (en zo een zware voet heb ik nu ook niet hoor!)! Geef mij maar 5/6 cilinders! 8 cilinder diesels vind ik wat overbodig...

Yvesw 16:41
afbeelding van Yvesw

@MichelAngelo: De VAG motoren zijn op dat vlak al rasse schreden vooruit gegaan hoor. Mijn vader had vijf jaar terug ook nog een A4 1.9tdi en dat ding was luid, relatief traag (115pk) en rammelde als de pest bij het starten :)

@Patat: Alles onder de 2l is te klein... Dat kan je wel vinden, maar de gegevens liegen er niet om. Het merendeel van verkochte diesels in België bevinden zich onder die 2l grens. Mijn column is ook gebaseerd op de diesels waar iedereen mee rijdt, niet het "select" aantal dat een zwaardere diesel koopt uit liefde voor de wagen/ snelheid/ of wat dan ook.
En kapotrijden... Dat ligt dan toch wel eerder aan jou hoor :p

Techno Patat 19:33
afbeelding van Techno Patat

Laat ik me duidelijker stellen: alles onder de 2l is te klein voor wat ik rij! Zoals volvo,met hun 1.6 in de s60 en v70'etc! Dat motortje kan niet even lang meegaan als een 2.4! Een 1.9 in een Ibiza is dan natuurlijk wel weer groot genoeg! De verhouding moet er gewoon zijn! Maar ik rijd nu eenmaal liever groot dan klein (en nee ik heb niets te compenseren!)

@michelangelo: de Fiat motoren staan in mijn ogen het verst qua ontwikkeling anno '12! En een chiptuner zal me vaak gelijk geven! Ik ken een chiptuner (APEC-tuning) en die kerel huivert van psa-diesels! (met alle respect voor uw auto vaneigens)! Vag blokken doet hij ook niet graag, of het moeten er (zoals yves zegt) van de laatste generatie zijn!

Yvesw 20:23
afbeelding van Yvesw

@Patat: Ik denk dat we heden ten dage kunnen zeggen dat een BMW 3 reeks met een 1.6l zeker mee kan in het verkeer (al huiver ik van het idee en de turbo die al de pk's haalt natuurlijk). We moeten ons er gewoon bij neerleggen vrees ik...

Techno Patat 20:38
afbeelding van Techno Patat

Awem, ik dus niet! Dan werk ik wel wat langer voor een 2l! Pech voor mij ;)! Net zoals jij pech hebt met je zuipende armosferische motoren ;)!

Yvesw 21:47
afbeelding van Yvesw

Patat.... Ze kunnen mee oké! :p Laat je persoonlijke mening even varen :p Maar inderdaad, ik droom nog altijd van een Atmosferische S2000 met een redline van 10.000 rpm.
Zo "kende" ik ook iemand die altijd een S2000 in bezit had, maar hem heeft omgeruild voor een 135i coupé... Mijn hart stortte in... Waarop hij repliceerde:"Maar de 35i is veel sneller dan de S2K" Waarop ik diep in mijn hart dacht "Ja, door al die turborommel..." dus je ziet, het leeft al lang bij mij :p

Techno Patat 18:34
afbeelding van Techno Patat

Ik dacht al: bij mijn weten waren jaguar blokken van Ford ;)!

Ik weet niet hoe het zit met psa blokken en de kwaliteit! Maar qua chiptuning vind die kerel ze een hel! En die kerel heeft wel wat aanzien in het wereldje! Nuja, dat vind hij ook van Mercedes blokken en ik vind mercedes-motoren net prettig :)!

Techno Patat 19:25
afbeelding van Techno Patat

Nog eens @ yves: ik hoor enkel gebof van de .35i motor! Een bevriende autohandelaar heeft er al 3 gehad en hij zweert bij niets anders! Een s2000 is mooi, maar ik zou ook een 135i cabrio verkiezen! Of nog liever een coupe, maar dat is appels met peren vergelijken ;)!

Yvesw 13:50
afbeelding van Yvesw

@Messer: Wagens worden nu eenmaal ook niet meer gebouwd om 300.000km te rijden. Het is een consumptieproduct zoals alle andere geworden... En inderdaad, een 1.6 in een Volvo S80 lijkt gewoon ongelooflijk. Maar aan de andere kant... De V12 uit de Jaguar E-type pompte er vroeger ook maar 272pk uit (uit een V12!!!). Dus in die zin is het mss niet zo raar en moeten we niet meer kijken naar die enkele cijfertjes van de inhoud...

@Patat: Een 35i zal zeker geen misse motor zijn en pk gewijs wint hij het ook (306pk? vs de 240 van de S2K). Maar hij lijkt me vele maal complexer dan de vtec motor uit de S2K...

Techno Patat 17:00
afbeelding van Techno Patat

Ja want VTEC is zo een simpel systeem ;)! Een .35i motor is vrij rechtoe rechtaan qua principe en werking! Dat maakt hem redelijk fail-proof! Maar het heeft idd wel wat verder gevorderde techniek dan een s2000... Ik verkies door het simpele en magistrale design ook een s2000 boven een bmw! Maar ik kan wel begrijpen dat je na enkele jaren iets anders wilt! En dan is een .35i een waardig opvolger

Yvesw 17:52
afbeelding van Yvesw

@Patat: Qua motorisatie en handling mss wel, maar qua uiterlijk! Dat is alsof je je topmodel vriendin inlevert voor Susan Boyle! :O

Techno Patat 01:22
afbeelding van Techno Patat

Wat ben je nu met een top-model als je er niet mag aankomen zonder dat ze zaagt dat haar haar nu scheef ligt... Liever een hete susan Boyle dan een saaie Nina Agdal ;)'

Yvesw 07:54
afbeelding van Yvesw

@patat: Maar in dit geval wordt Nina Agdal graag aangeraakt en behandelt als een wild zwijn... De Susan Boyle hier wordt liever als daily car gebruikt met af en toe de mogelijkheid om een stoplichtje te trekken... (Man wat een vergelijkingen... :p)

Techno Patat 14:18
afbeelding van Techno Patat

in dat geval teken ik direct voor Nina! Hoewel een leuke daily car ook wel leuk is! Je zou mij moeten zijn glimlachen als ik thuiskom nadat ik voor de zoveelste keer een bumperklevende leaseslet heb vernederd :p!

Yvesw 16:33
afbeelding van Yvesw

@Patat: Bwa, ik kom dan weer met een glimlach thuis als ik er in slaag om mijn gemiddeld verbruik nog lager te krijgen... I know, saai eh? :p
Ik zou eigenlijk helemaal niets met auto's moeten doen! :p Pottenbakkerfans here I come!

Techno Patat 10:13
afbeelding van Techno Patat

Zoals gezegd op fb: ofwel ben je autoliefhebber in hart en nieren ofwel ben je gierig ;)! Misscien wat kort door de bocht maar nu kom je toch niet over als autoFAN ze :P!

De kans dat jij ooit met mijn bella gaat sturen wordt kleiner en kleiner :p, ik wil mijn bella uw tempo niet aandoen :D!

Yvesw 12:42
afbeelding van Yvesw

@Patat: Teleurstellend... Ik had net een leuke zone50 route uitgestippeld met de nodige voorangplaatsen voor de paddenovertrek...

Techno Patat 12:47
afbeelding van Techno Patat

Eek, in Duffel heb ik dus niets te zoeken! Ik kom niet af zonder een roadbook met de notities in de 'harde rechts, links houden bij de jump, korte links en flat out door de links-rechts combinaties!

Yvesw 12:48
afbeelding van Yvesw

@Patat: Dat boekje kan ik ook nog altijd eens vanonder het stof halen natuurlijk.... :p

Techno Patat 12:54
afbeelding van Techno Patat

Gelieve het boekje te ontstoffen VOOR het in de Alfa stappen! Want ik heb ze nu eindelijk eens gestofzuigd :P! Dan zul je de Turbo Diesel-power eens voelen (om terug on-topic te graken)!

Yvesw 13:06
afbeelding van Yvesw

Ik was eigenlijk van plan om de turbo te ontkoppelen... :p Atmosferische Alfa!

Techno Patat 13:09
afbeelding van Techno Patat

Note to self! Yves nooit alleen laten bij een geopende Alfa! Als je hem ontkoppelt heeft mn Turbo-druk metertje geen enkel nut meer :(!

Yvesw 13:13
afbeelding van Yvesw

@Patat: Dan kan je er een gemiddeld verbruik metertje van maken! :p

Techno Patat 13:18
afbeelding van Techno Patat

Heb ik al ;)! 2 zelfs (algemeen en huidige rit) Welkom in de huidige eeuw Yves!

Ik wil misschien wel nog een olietemperatuur metertje ;)!

Yvesw 13:19
afbeelding van Yvesw

Ja, in de boordcomputer? Niet als apart metertje eh :p

Techno Patat 17:06
afbeelding van Techno Patat

Nope, maar ik moet er niet constant aan herrinnerd worden! De dieseltankmeter doet dat al genoeg ;)!

Wim 13:51
afbeelding van Wim

@yves: de 316d is een 2L(als je dat bedoelde)

Verder vind ik dat het in veel gevallen(in mijn "leefwereld") niet een kwestie is van ff doorsparen, want geloof het of niet, voor een bedrijfwagen moet je zelf ook betalen :) Plus een 2 L is in veel gevallen gewoon niet te kiezen bij de leasemaatschappij.

Techno Patat 17:01
afbeelding van Techno Patat

@wim: in mijn leefwereld krijg ik niets, dus zegt er ook niemand (behalve het lief dan) wat ik moet doen en laten :P! Dus dan moet ik wel wat doorsparen ;)!

Uw reactie

Recente reacties

acce 2024

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws