UPDATE
Made in Belgium... maar ook made met de nodige constructiefouten, de elektrische Audi e-tron. De laatste fout in lijn is een terugroepactie omdat water via een defecte rubber het batterijcompartiment binnen kan sijpelen. Met kortsluiting en brand als meest extreme gevolgen. Oeps.
Jarenlang werd er gelachen met het kinderziektefestijn van Tesla. Want Tesla's eerste massaproductiewagen, de Model S was in zijn eerste levensjaren een bugfestijn van jewelste. Zowel op software- als op mechanisch vlak. Bakken kritiek kreeg Tesla dan ook over zich heen. Door media, klanten maar ook... automerken. Die automerken beginnen vaak nu pas aan hun elektrisch massaproductie-avontuur. Wat blijkt? Dat elektrische auto's bouwen toch niet zo simpel lijkt.
UPDATE: Audi België heeft contact met ons opgenomen om het voorval te verduidelijken. Zo gaat het om een kleine batch van e-tron's die werden geproduceerd tot maart 2019. Voor de Belgische markt gaat het over 200 exemplaren. Daarnaast betreurt Audi België de "Total Recall"-woordkeuze in onze titel omdat het dus geen "totale recall" betreft voor alle exemplaren. ________
Water + elektriciteit =....
Laat ons even de e-tron van Audi op het podium rijden. Een auto waar we als Belg trots op moeten zijn (want: in Brussel gebouwd) maar een auto die daarnaast ook kampt met enkele pijnlijke kinderziektes. Laatste in lijn is het vaststellen van een defect aan de oplaadpoort van het voertuig waardoor potentieel water binnen kan sijpelen via een defecte rubber naar het accupakket.
De gevolgen kunnen zich dan ook laten raden; kortsluiting of beter nog; een spontane brand. Zaken die je liever niet hebt bij een elektrische auto. Audi laat evenwel weten dat er nog geen enkel voorval is vastgesteld en dat het prematuur geaffecteerde auto's terug naar de dealer stuurt. Anderzijds, dit klinkt als een defect waar Tesla 6 jaar geleden zwaar voor zou hebben moeten boeten volgens de auto-industrie.
Daar stopt het niet
Laat daarnaast ook duidelijk zijn dat dit niet het enige defect is dat werd vastgesteld bij de e-tron. Zo werd er eerder al een quick fix uitgezonden voor het oplaadpunt van de e-tron. Daar kan de vergrendelingspin sporadisch zijn eigen leven leiden waardoor 'ie op de lock-stand staat zonder dat er een stekker in steekt. Het resultaat is dat je geen stekker in kan steken en je onder de "motorkap" op zoek moet gaan naar een klein plastiek kabeltje waar je aan kan trekken om de poort te ontgrendelen.
Die kabel heeft echter de neiging om diep in de carrosserie te vallen waardoor je geen kabel meer hebt om aan te trekken. Knullig natuurlijk. Daarnaast hebben we ook weet van digitale zijspiegels die sporadisch dienst weigeren. Of erger nog; een e-tron die een kerstboom aan waarschuwingslichten opwerpt en weigert om te starten. Kinderziektes, laten we maar zeggen. Hopelijk voor Audi kunnen ze die snel in de kiem smoren...
Check hier ook onze review van de Audi e-tron:
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen