CO2-deadline 2020: “Peugeot is al in orde met strengere Europese uitstootnormen”

Peugeot 2020 CO2 93 g/km

De Franse constructeur zit perfect op schema om volgend jaar het CO2-gemiddelde van 93 g/km te behalen dat het van Europa kreeg opgelegd. Dat zegt Peugeot-CEO Jean-Philippe Imperato. Daarmee vermijdt Peugeot Europese monsterboetes.

Peugeot-CEO Jean-Philippe Imperato maakt zich geen zorgen om de Europese boetes die constructeurs vanaf volgend jaar boven het hoofd hangen. Volgens Imperato is de productie van deze maand, die in januari 2020 wordt ingeschreven, al volledig conform de gemiddelde uitstootnorm die Peugeot van Europa krijgt opgelegd.

In 2021 mag het volledige verkochte gamma van autoconstructeurs gemiddeld nog maar 95 g/km aan CO2 uitstoten. Vanaf 2020, volgend jaar dus, geldt die regel voor 95 procent van het verkochte gamma. Europa geeft elk merk een specifieke grens, rekening houdend met het gemiddelde gewicht. Merken met zware modellen mogen dus nog iets meer uitstoten dan merken met lichte modellen. Voor Peugeot werd de grens gelegd op 93 g/km.

Peugeot 2020 CO2 93 g/km

Duimschroeven en trucjes achter de hand

Doordat Europa de constructeurs de duimschroeven aandraait, worden we de laatste tijd met milde hybrides, plug-ins en elektrische modellen om de oren geslagen. En dan kunnen de automerken nog enkele trucjes achter de hand houden als ze hun deadline toch niet halen, zo spitte collega Yves vorig jaar uit. Peugeot hoeft alleszins niet snel-snel nog enkele grote vervuilers in te schrijven op het einde van het jaar, aldus Imperato.

“Geen boetes voor ons”

De Fransen hebben met hun PureTech- en Blue HDi-motoren op papier al relatief zuinige modellen in hun gamma, dat ze de laatste tijd hebben aangevuld met plug-inhybrides, onder meer bij de 3008 en 508. De nieuwe Peugeot 208 krijgt dan weer een volledig elektrische versie die nu in productie gaat. Dergelijke ‘groenere’ aandrijflijnen wegen zwaarder door in Europa’s CO2-beoordeling, waardoor Peugeot netjes op schema zit voor de grote deadline. “Boetes zullen er voor ons niet op het programma staan; wij zullen volgend jaar elke week de CO2-uitstoot van onze verkochte modellen checken”, neemt Imperato zich voor.

Laatst gepubliceerd

Reacties (1)

Plaats een reactie
Frank 17:44
afbeelding van Frank

Wanneer komt de expert met een euro 6d motor in de handel?

Uw reactie

Recente reacties

Laatste rijtesten

Alle rijtesten

Laatste reportages

Alle reportages

Laatste nieuws

Alle nieuws