Het is zover: na maanden en zelfs jaren van speculatie is het doek finaal gevallen voor de Audi TT. De constructeur laat namelijk weten dat het allerlaatste exemplaar inmiddels van de band gerold is. Daarmee komt een einde aan zijn 25 jarig bestaan… Al krijgt dat héél misschien nog een elektrisch staartje.
We weten niet hoe het met jou zit, maar stiekem zijn wij al een paar jaar afscheid aan het nemen van de TT. Het gonst namelijk al jaren van de geruchten dat Audi de stekker uit zijn compacte sportcoupé zou trekken, en vooral de laatste tijd kregen we een aantal speciale edities te zien die sterk deden denken aan afscheidsnummertjes. Toch bleven de Duitsers achter de schermen gewoon doorgaan met de productie van de TT… Tot nu.
Op naar een elektrische opvolger?
Audi heeft namelijk een plaatje op zijn sociale media gedeeld en kijk even weg, gevoelige lezer, want het is geen goed nieuws. Op de foto zien we namelijk de allerlaatste Audi TT van de band rollen in de Hongaarse fabriek in Györ, en dat is een knappe TTS met 2.0-litermotor en quattro-vierwielaandrijving. Die wordt voor de gelegenheid vergezeld door een paar exemplaren van de voorgaande generaties. Daartussen pronkt ook de conceptcar waar het in 1995 allemaal mee begon, drie jaar voor de massaproductie op 18 februari 1998 zou opstarten. Bijna 26 jaar later is het dus einde verhaal voor de TT, na alles samen 662.762 stuks.
Ergens in dit treurige afscheid valt er echter ook een lichtpuntje te bekennen, of toch als je in roddels gelooft. Zo is het niet helemaal zeker of we de TT-naam nog wel terug gaan zien, maar Audi gaf wel al te kennen dat de geest van het model zou gaan verder leven in de vorm van een elektrische nieuwkomer. De Duitsers werken namelijk aan een specifieke afgeleide van hun nieuwe SSP-platform voor sportieve EV’s, en de kans zit erin dat zowel de — eveneens pensioengerechtigde — R8 als de TT daar navolging in krijgen. Wanneer dat dan zou gebeuren, weten we echter nog niet dus hoe dan ook zullen we het een tijdlang zonder Audi TT moeten stellen.
Recente reacties
Elektrische Cupra Tavascan geprijsd: dit kost de Spaanse Volkswagen ID.5 (2024)
Volgens het artikel hierboven en de rest van het internet wordt dit model in China gebouwd door...
Door GLENN 19 uur geleden
Test: Mazda MX-5 ND3 - De laatste échte sportwagen (2024)
Het is niet voor niets dat je die supergrote velgen nooit in serieuze races tegenkomt. Daar zit...
Door this 21 uur geleden
Elektrische Cupra Tavascan geprijsd: dit kost de Spaanse Volkswagen ID.5 (2024)
De auto wordt in Europa gebouwd, dus er komt geen verhoogde importheffing.
Door chris 22 uur geleden
Column: Ik ben PK-moe, geef ons meer MX-5!
Ik blijf het toch jammer vinden dat Mazda de MX-5 zo'n laag vermogen blijft geven en nu zelfs de 2....
Door T-Lens 1 dag geleden