Porsche heeft een paar beelden gedeeld van een 911 Turbo, maar dat is niet zomaar een 911 Turbo. In de plaats daarvan is dit exemplaar ontworpen om zo sterk mogelijk te lijken op de allereerste 911 Turbo ooit. Geniet dus even mee van een tripje terug in de tijd, voor deze one-off in een museum verdwijnt.
De naam ‘Turbo’ is uitgegroeid tot een heel gamma bij Porsche. Zo vallen er tegenwoordig zelfs elektrische auto’s — die dus helemaal geen turbo hebben — onder het label, waardoor je gerust van een uitrustingsniveau kan gaan spreken. Dat werd een paar weken geleden nog maar eens duidelijk wanneer Porsche een hippe verduisteringskuur voor zijn Turbo-modellen voorstelde, maar ooit begon het label met iets heel puurs… En dat wil Porsche toch nog even benadrukken.
Subtiel voor een Turbo
Op het Icons of Porsche-festival in Dubai heeft de constructeur namelijk deze unieke 911 Turbo voorgesteld. De auto werd in opdracht van de Midden-Oosterse Porsche-importeur gemaakt door de Sonderwunsch-afdeling, waar eigenaars sinds kort terecht kunnen om hun auto helemaal volgens hun stoutste dromen te laten personaliseren. In dit geval was de opdracht er eentje die uitblonk in zijn bescheidenheid, want van buitenaf kijken we naar een zilvergrijs exemplaar met slechts deels zwarte velgen en — stel je voor — zelfs geen getinte ruiten.
Het subtiele tartanmotief in de striping, het rode interieur en vooral het ‘A’-ovaaltje op de kont geven echter weg waar deze Porsche naar moet verwijzen: de allereerste Porsche 911 Turbo ooit gebouwd. In 1974 trakteerde Porsche-oprichter Ferdinand Porsche zijn zus Louise namelijk op dat exemplaar en zij schreef die in Oostenrijk in — of ‘Austria’ in ’t Engels. Aangezien het in principe om een preproductiemodel ging, beschikte die nog over de smalle heupen van de 911 Carrera en een 2.7- in plaats van een 3.0-litermotor. Net als dat exemplaar blijft deze nieuwe 911 Turbo uniek in zijn soort: Porsche bouwde er maar één exemplaar van om hem naast zijn voorganger te kunnen parkeren op het Icons of Porsche-festival.
Recente reacties
Waarom zou je Euro 98-benzine (E5) tanken in plaats van Euro 95 (E10)?
Daar ben ik wel benieuwd naar de onderliggende redenering hiervan, de distributieriem komt toch...
Door Adriaan 1 uur geleden
Waarom zou je Euro 98-benzine (E5) tanken in plaats van Euro 95 (E10)?
Met een natte distributieriem zoals bij de PSA motoren wordt er 98 E5 aangeraden. PSA= peugeot,...
Door Janick 14 uur geleden
DS SM Tribute (2024)
Heel jammer van die onderbrekingen boven de achterwielen. Dat verpest toch de mooie lange lijn....
Door Robbedop 19 uur geleden
Dik, dikker, BMW M5 Touring M Performance Parts (2024)
R.I.P. wat ooit een subtiel autosnelweg kanon was.
Door GLENN 22 uur geleden