“De welkomfase is voorbij”, oftewel: gedaan met goedkoop opladen. Dat liet Ionity-CEO Michael Hajesch vorige week weten. Het snellaadnetwerk drijft de prijs op van 8 euro per laadbeurt naar 79 cent per kilowattuur. Te duur of perfect normaal voor de situatie waar we naartoe gaan?
Ionity, het Europese netwerk van snellaadpalen en een samenwerking tussen BMW, Daimler, Ford en de Volkswagen-groep, past vanaf 31 januari zijn prijzen aan. In de initiële fase kostte een laadbeurt aan een Ionity-snellader 8 euro, ongeacht de duur of het aantal kilowattuur. Met meer dan 200 snellaadstations op Europese bodem wil Ionity nu een tarief dat gebaseerd is op het aantal kilowattuur: 79 cent per kilowattuur.
Ionity duurste
Een prijzig tarief, zo blijkt: een batterij van 60 kilowattuur opladen kost je dan minstens 47,40 euro. Daarmee is Ionity duurder dan de Supercharger van Tesla, die je 28 cent per kilowattuur kost. En dan zijn er nog outsiders zoals Allego en Fastned, die in ons land ook snelladers neerpoten. Fastned moet zijn eerste snellaadstation bij ons nog installeren, Allego vraagt 69 cent per kilowattuur.
De truc blijkt voorlopig om abonnementen af te sluiten. Wie via de deelnemende Ionity-constructeurs een abonnement heeft (bijvoorbeeld Mercedes me Charge of Audi e-tron Charging Service) betaalt weliswaar een vast maandelijks bedrag, maar veel minder aan een Ionity snellader. 29 cent per kilowattuur bij Mercedes, 33 cent per kilowattuur bij Audi.
Vraag
Heeft Ionity, dat dé grote concurrent van de Tesla-snelladers moet worden, zich met deze prijsverhoging uit de markt geprijsd? Of zal de toename van het aantal elektrische auto’s sowieso leiden tot een prijsverhoging aan snelladers en zullen de andere aanbieders moeten volgen? Het woord is aan jullie.
Recente reacties
Column: Je gsm vastpakken achter het stuur; misdadig of niet helemaal?
Inderdaad, de doorstroming is vaak een probleem geworden op kruispunten. Zoals je aangaf, is gepast...
Door Maarten 2 dagen geleden
Column: Je gsm vastpakken achter het stuur; misdadig of niet helemaal?
Het is niet omdat jij stilstaat dat er niks meer gebeurt in het verkeer rond je. Eenmaal je...
Door Jitse 2 dagen geleden
Column: Je gsm vastpakken achter het stuur; misdadig of niet helemaal?
Toch even melding maken: de hoeveelheid keren dat ik al één of meerdere keren langer voor hetzelfde...
Door JL 3 dagen geleden
Vernieuwde Kia Picanto geprijsd: dit betaal je voor de stoere stadswagen (2024)
Jammer, geen hybride!
Door Wout 3 dagen geleden