Beter zou zijn om de busbanen een paar honder meter voor het kruispunt te laten ophouden, of kruispunten zodanig in te richten dat busbanen overbodig zijn.
De uitspraak zorgt voor heel wat reactie bij De Lijn en de MIVB. Zo vinden zij dat de busbanen nodig zijn voor de stiptheid van de bussen. "De lokale overheden beslissen mee, het gaat dan over mensen die democratisch verkozen zijn. Zij waken over de belangen van alle weggebruikers", horen we bij Tom Van de Vreken van De Lijn. Uiteraard trekt hij ook de kaart van de collectieve tijdswinst; "Een busbaan is geen standaardmaatregel, er wordt altijd gezocht naar een oplossing die goed is voor alle weggebruikers. Wat het tijdverlies betreft: als een volle bus dankzij een busbaan drie minuten tijd wint, levert dat voor alle reizigers samen vier uur tijdwinst op. In een auto zit meestal maar een iemand."
Vlaanderen telt zowat 250 busbanen, in Brussel zijn er dat 40. Wallonië heeft er nauwelijks.
Via: HLN
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen