Moet de overheid het op zich nemen om de groei van EV-laders te stimuleren? Dit vinden de grootste Vlaamse partijen.
De verkiezingen loeren om de hoek, maar wat zijn de standpunten van de politieke partijen omtrent mobiliteit? Van rekeningrijden, over de filelast tot de salariswagen... Autofans stelde de moeilijke vragen aan de grote Vlaamse partijen. ______
Geen elektrische auto zonder laadpunt. Is het echter aan de overheid om de groei van laadpunten te stimuleren? Of moet de privémarkt dat op zich nemen? Dit is het antwoord van de grootste Vlaamse partijen:
Groen:
Er zijn nu al voordelen in de vorm van een fiscale aftrek. Groen vindt het belangrijker dat er een uitgekiende strategie komt voor het uitrollen van de laadinfrastructuur, op basis van slim ruimtegebruik. We willen voldoende palen om te voorkomen dat het netwerk van laadpalen overbelast raakt en iedereen makkelijk een vrij laadpunt vindt.
Open VLD:
Om de Europese doelstelling van 1 publieke laadpaal per 10 elektrische wagens te halen, stelde minister Peeters voor om tegen 2025 35.000 laadequivalenten (CPE) voor personenwagens te voorzien en 100.00 laadequivalenten (CPE) tegen 2030. Ook werd de doelstelling om elke 25 km (ultra)snellaadinfrastructuur langs de snelwegen en grote verkeersassen in Vlaanderen opgenomen. Om deze ambitie te halen werden er verschillende succesvolle projectoproepen voor (semi-)publieke laadinfrastructuur uitgeschreven waarbij laadinfrastructuur op private grond geplaatst werd maar publiek toegankelijk gemaakt werd, aanspraak kon maken op financiële ondersteuning. Dit systeem dient verder te worden gezet.
Vlaams Belang:
De overheid moet zorgen dat de energiebevoorrading wordt gegarandeerd en dan ons energienet wordt geoptimaliseerd. De bouw en het uitbaten van laadpunten is iets voor de privémarkt.
Vooruit:
De overheid moet de overstap richting elektrificatie van het wagenpark actief begeleiden. Voldoende laadpunten is daarin cruciaal. We stellen daarom een Nationaal Actieplan Laadinfrastructuur op met doelstellingen inzake (publieke) laadpalen. We verplichten semipublieke spelers zoals bedrijven en supermarkten om hun parkings en laadinfrastructuur open te stellen voor particulieren en mensen uit de buurt. We zetten hierbij hoofdzakelijk in op strategisch geplaatste, slimme laadpleinen.
CD&V:
Ja, zoals vandaag reeds voorzien met een belastingvermindering op de investering. Hefbomen die werden ingevoerd door minister van Financiën Vincent Van Peteghem om het Belgisch wagenpark versneld te vergroenen.
N-VA:
Het aantal laadpalen zijn de laatste jaren enorm gestegen in Vlaanderen. Nooit kwamen er zoveel laadpalen bij als in 2023. We zijn bij de koplopers in Europa. Deze trend willen we doortrekken naar de toekomst. Onze eigenste minister, Zuhal Demir, heeft alvast gezorgd dat er vrijstellingen voor delen van de vergunning voor laadpalen en laadinfrastructuur op grote (carpool)parkings en het openbaar domein gelden.
PVDA:
We bouwen een publiek net van slimme laadpalen uit. Zo voorkomen we dat er verschillende uitbaters verschillende standaarden hanteren, prijzen kunstmatig gaan opdrijven of beslag leggen op publieke ruimte.
Lees HIER het volledige dossier "Verkiezingen 2024" van Autofans. _____
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen