Is het haalbaar om vanaf 2026 bedrijven te verplichten om enkel nog elektrische salariswagens in de vloot op te nemen? Autofans legde de vraag voor aan de grootste Vlaamse partijen. Dit zijn hun antwoorden.
De verkiezingen loeren om de hoek, maar wat zijn de standpunten van de politieke partijen omtrent mobiliteit? Van rekeningrijden, over de filelast tot de salariswagen... Autofans stelde de moeilijke vragen aan de grote Vlaamse partijen. ______
In de vergroening van het Belgische wagenpark wordt de salariswagen als voedingsbodem gebruikt. Hoe realistisch is het echter om per 2026 bedrijven te verplichten enkel nog maar elektrische wagens in de vloot op te nemen? Dit vinden de grootste Vlaamse partijen:
Groen:
Zolang het systeem van de salariswagens bestaat, gaan we vasthouden aan deze maatregel. Dankzij de vergroening zetten we grote stap vooruit in de elektrificatie van ons wagenpark. Omwille van de grote welvaartskosten en inherente sociale onrechtvaardigheid, willen we de gunstregimes voor salariswagens wel geleidelijk uitdoven door ze te laten opgaan in een brede lastenverlaging op arbeid.
Open VLD:
We moeten ons wagenpark vergroenen en bedrijfswagens zijn daar dé ideale hefboom voor. 60% van de markt zijn namelijk bedrijfswagens. Hiermee versterken we ook de tweedehandsmarkt voor zero-emissiewagens.
Vlaams Belang:
Dit is een slecht idee. Dit is alleen maar in het voordeel van de Amerikanen (met Tesla) en de Chinezen. De vrije keuze moet weer centraal staan.
Vooruit:
De uitfasering van salariswagens kan enkel in het kader van een grote fiscale hervorming. Werken moet lonen in de portemonnee, niet in auto's. Door de belastingen op werk te verlagen, houden werknemers met een bedrijfswagen netto evenveel over. Ze verliezen niks. Door werknemers te betalen in euro’s in plaats van in auto’s kiezen ze zelf wat ze met hun geld doen en verminderen we de files. Dat is goed voor de economie, het klimaat en de portemonnee.
CD&V:
Vanaf 2026 zullen enkel elektrische bedrijfswagens nog 100% fiscaal aftrekbaar zijn. Omdat niet iedereen kan rekenen op een bedrijfswagen, wordt ook het mobiliteitsbudget vereenvoudigd en moet het voor alle werknemers toegankelijk worden.
N-VA:
Ja. Deze verplichting zorgt ervoor dat ons wagenpark in rotvaart vergroend, en er ook versneld betaalbare zero-emissievoertuigen op de tweedehandsmarkt komen. Bovendien zorgt het er ook voor dat laadparken sneller worden uitgerold, en het helpt ook om versneld de zwakke punten in het elektriciteitsnet aan te pakken.
PVDA:
Het systeem van salariswagens, waarmee werkgevers sociale bijdragen ontlopen die onze pensioenen en ziekteverzekering moeten financieren, kost handenvol geld. De beslissing van de federale regering om vanaf 2026 enkel nog elektrische wagens te subsidiëren, doet de kostprijs exploderen. We laten het systeem uitdoven door geen nieuwe fiscale voordelen meer toe te kennen en dringen aan om bij collectieve loononderhandelingen in de plaats van wagens extra brutoloon toe te kennen.
Lees HIER het volledige dossier "Verkiezingen 2024" van Autofans. _____
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen