De stand van Porsche op de IAA staat vol met nieuwigheden à la facelifts, turbomotoren en elektrische concepts. Maar in onze ogen mag deze Porsche 935/77 2.0 met de meeste aandacht lopen.
Op een spierwitte stand met de nieuwste technologie staat deze parel te schitteren. Een Porsche 935 met chassisnummer 935/2-001 en dus het exemplaar waarop de naam Jacky Ickx prijkt. Belgische trots op Duitse bodem.
Wat achtergrond over de 935
Porsche introduceerde de wagen in 1976 tijdens de 6u van Silverstone, toen als doorontwikkelde variant van de Carrera RSR2.1 Turbo prototype. Die laatste behaalde in 1974 nog een tweede plaats op de 24u van Le Mans. Porsche nam in juni 1976 deel met de 935 aan het stratencircuit in Nuremberg genaamd "Norisring", maar moest vroegtijdig opgeven, zowel Jacky Ickx als de wagen kregen last van de warmte.
Jacky Time
In de daarop volgende maand werd de wagen klaar gemaakt voor de DTM Support Race van de Grand Prix op de Hockenheimring. Onder de kap van dit exemplaar ligt een 1.4 liter turbo die later de naam "Baby" kreeg. Jacky Ickx won er de pole position met drie seconden in grillige weersomstandigheden mee. Nadien won hij ook de race met 50 seconden voorsprong, hij zette er ook de snelste laptime neer.
Voor Porsche was de missie van deze Porsche met chassisnummer 935/2-001 geslaagd. Hij kreeg een eervolle vermelding, ging naar het Porsche museum en prijkt nu op de stand in Frankfurt.
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen