Hybridewagens waren ooit de vreemde eend in de autobijt. Maar de auto’s met elektrohulp worden steeds meer algemeen goed in autoland. Tijd om te zien welke nieuwe hybrides het autosalon van Brussel te bieden heeft. Met en zonder stekker!
Moeten we de automobielsector geloven, dan kunnen we niet rond elektrificatie de komende jaren. Al gaat het dan heus niet enkel over puur elektrische modellen. Nee, ook reguliere verbrandingsmotoren hebben nog een plaats in het autolandschap... mits elektrische ondersteuning. Hybrides heet dat in het vakjargon. Te verkrijgen met of zonder stekker. Welke nieuwe hybrides je tegen komt op het autosalon van Brussel? Tijd voor een overzicht!
Ford Kuga PHEV
Ford was lange tijd een afwezige op het elektrofeestje maar vanaf 2020 tekent de blauwe ovaal helemaal present. Met milde hybrides, hybrides, een elektrisch model en plug-invarianten. Deze Kuga PHEV is zo'n voorbeeldje daarvan.
De Kuga met stekker gebruikt een 2.5-liter benzinemotor die samen met een elektromotor 225 pk weet op te wekken. Desalniettemin komt deze ruime SUV toe met een CO2-uitstoot van amper 26 g/km.
Hyundai Kona Hybrid
De laatste jaren wist Hyundai in een sneltempo haar gamma te elektrificeren. Bewust, want dit jaar wil het Zuid-Koreaanse merk dat minstens 75% van haar gamma elektrohulp aan boord heeft.
Al wil Hyundai daarmee de keuze niet beperken voor haar klanten. Want elke chauffeur heeft baat bij een andere aandrijfvorm. Waardoor je deze Kona kan krijgen als diesel, benzine, full electric... en tegenwoordig ook als hybride.
Jeep Renegade PHEV
Jeep doet het op wereldvlak ontiegelijk goed. Maar met de strengere emissienormen in Europa dreigt het merk uit de boot te vallen. De Amerikanen springen er echter slim op in door Wrangler, Compass en Renegade uit te rusten met een plug-inaandrijving.
In het geval van deze Renegade PHEV werkt een 1.3 turbobenzine samen met een elektromotor. Goed voor een CO2-uitstoot onder de 50 g/km en een vermogen van wel 240 pk.
Kia Ceed SW PHEV
De markt van plug-inhybrides beperkt zich nog grotendeels tot grote SUV’s en peperdure zakenwagens. Kia wil daar eigenhandig iets aan veranderen met deze Ceed SportsWagon Plug-in Hybrid. Want voor zo’n 35.000 krijg je een fraaie, ruime stationwagen met een CO2-uitstoot van amper 29 g/km.
Daardoor is deze C-segmenter natuurlijk 100% aftrekbaar. Pakt Kia het goed aan, dan kan dit wel eens een verkoopkanon worden in de leasingwereld.
Subaru XV E-Boxer
De XV is een absolute bestseller voor Subaru in Europa. Waardoor het niet onlogisch is dat deze crossover Subaru’s nieuwste technologie onder de kap krijgt. Die technologie luistert naar E-Boxer. En koppelt een 2-liter boxermotor met 150 pk aan een elektromotor van 16 pk.
De XV wordt erdoor een hybride die het verbruik wat tempert en voor een extra schop kracht zorgt. En de vierwielaandrijving en rits veiligheidsnufjes, die blijven present. Dit is dé offroader onder de hybrides.
Skoda Superb IV PHEV
De Skoda Superb moet zowat dé leasingfavoriet van de Belg zijn. Betaalbaar, afgewerkt als een Duitser en riant bemeten. Nu geeft Skoda nog een extra reden, want de Superb is er voortaan ook als plug-in. 218 pk sterk met een accu van 13 kWh. Het wordt er bijna een Superb RS door.
Bijna. Want bij deze IV primeren natuurlijk de fiscale cijfers. De CO2-uitstoot die gaat uiteraard onder de 50 g/km en de elektrische range zou zo'n 50 kilometer moeten bedragen.
Peugeot 508 Sport Engineered
Het Franse Peugeot heeft zichzelf een missie vooropgesteld. Het wil namelijk de toekomst minder saai maken. Eén van de resultaten van die denkpiste is deze 508 Sport Engineered. Een 508 plug-in met 400 pk, een sprint naar de honderd van 4.3 seconden en een CO2-uitstoot van net 49 g/km.
Een auto waar ons bloed meteen sneller van gaat stromen. Eén petieterig probleem echter; momenteel is het nog een concept. Al zou een productieversie op til staan.
Toyota Corolla Hybrid
Minder conceptueel is deze Corolla Hybrid. Want Toyota staat al decennia synoniem met hybridekracht. Waardoor de Japanners als geen andere de technologie onder de knie hebben. En de nieuwe Corolla Hybrid is daar het beste voorbeeld van.
Want dit is een dijk van een auto met een absolute mussendorst voor een aanvaardbare 26.000 euro. Ooit keken we raar naar zo'n C-segmenter met hybrid-aandrijving, vandaag de dag is het relevanter dan ooit.
Volvo XC40 T5 Twin Engine
Tenslotte nog een stukje made in Belgium. Een plug-in made in Belgium. Want deze XC40 T5 Twin Engine rolt van de band in Gent.
Het systeemvermogen bedraagt 262 pk, de accu is 10.7 kWh groot. De CO2-uitstoot? die zakt natuurlijk onder de 50 g/km.
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen