Weet jij nog wat je aan het doen was in 1956? In Italië produceerden ze toen bijna evenveel wagens als in 2024. En dat is geen goed nieuws.
Want in 2024 werden 475.090 wagens in Italië gebouwd, zowat 37 procent minder dan de 751.384 stuks die de Italianen in 2023 nog bouwden. Om een jaartal te vinden waar productieland Italië nog minder auto's bouwde, moeten we dus terug naar 1956. Het goede nieuws daar was dat bijvoorbeeld Fiat een jaar later de 500 lanceerde, een verkoopsknaller die in de jaren nadien iconische verkoopsaantallen haalde.
Wit konijn blijft zitten
In 2025 heeft Stellantis echter geen vooruitzichten op zulk wit konijn, tenzij je de Lancia Ypsilon plots viraal zou zien gaan. Niet alleen Fiat ziet trouwens een terugval van zowat 70 procent in de basisfabriek van Mirafiori, ook bij Maserati zien ze zulke grote terugval, met een vermindering in productie van liefst 79 procent in de fabriek in Modena.

De sterk verminderde productie in Italië is de kanarievogel in de koolmijn, want ook elders in Europa valt de productie fel terug. De oorzaak ligt grotendeels bij de concurrentie van buiten Europa die makkelijker de switch naar elektrische voertuigen kan maken en deze aan een lagere prijs kan aanbieden. Daarbovenop werkte Stellantis aangepaste dealermodel, waardoor mensen minder goed de weg naar de showrooms vinden. Zo blijven de verschillende merken hun stock opstapelen, waardoor ze uiteindelijk her en der productie moeten staken.
Dat vinden ze bij de Italiaanse vakbonden natuurlijk niet zo fijn en ze zijn dan ook zinnens aan te sluiten bij de protesten die op 5 februari in Brussel zullen plaatsvinden, naar aanleiding van de presentatie van de clean green deal door de Europese Commissie twee weken later.
"Dit is een strijd voor Europa," Zegt de leider van de belangrijkste vakbond FIM-CISL, "afzonderlijke landen kunnen alleen maar verliezen."
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen