Tot Mercedes straks de aandacht wegkaapt met hun AMG GT is het nieuws van de dag de Jaguar XE. Maar hou verhoudt die zich tegenover de concurrentie? Wij zochten het uit!
We hebben jullie er al dood mee geslagen, met die XE. Maar voor Jaguar is het een uitermate belangrijk model. Sinds de XF heeft het merk begrepen dat veel klanten een betaalbare sedan zoeken met moderne Britse styling. De XE moet dat trucje nog eens overdoen, maar dan in een lager segment...
Wat is dat nu eigenlijk, het D-segment?
Mensen steken graag dingen in hokjes, dat is bij wagens niet anders. Denk maar aan dwaze benamingen als crossover, shooting brake, vierdeurscoupé en andere marketingsverzinsels. Al die modellen worden ook nog eens in een segment gesmeten. Kwestie van appelen met peren te kunnen vergelijken. Het D-segment, waarin de XE zit, wordt ook wel de Middenklasse genoemd. 'Midden' omdat het mooi de brug slaat tussen relatief kleine wagens naar de stevigere karren.
Hoe zich dat vertaalt in mensentaal? De Middenklasse is alles van de Toyota Prius tot de Audi A5. Inderdaad, twee wagens die je met gemak kan vergelijken (sarcasme-alarm). In die klasse zit er nog eens een onderverdeling, het zogenaamde Premium-segment. In het D-segment kan je daar de Audi A4, BMW 3 Reeks, Mercedes C-Klasse en Volvo S60 bij rekenen. Al komt dat enkel omdat die merken hun wagens hebben uitgeroepen tot premium karretjes, want met een Mazda6 en Kia Optima is natuurlijk ook niets mis...
Premium Jaguar
Nog niet in slaap gedommeld? Goed. Jaguar gaat de XE natuurlijk proberen te nestelen in dat premium-clubje. Daarvoor gaat het enkele wapens in de strijd werpen. Zo kan het merk profiteren van haar verfrissende styling. Omdat er al 90 miljoen C-Klasses en 50 biljoen A4's rondrijden op onze aardbol is een Jaguar nog steeds een zeldzamere verschijning. Mensen die dus op zoek zijn naar een frisse daklijn kunnen hun gading vinden bij de XE. Daarenboven zorgt het uiterlijk voor een Cd-waarde (Weerstandscoëfficiënt) van 0,26. In mensentaal: de XE is een gladde paling.
Al teert het merk niet enkel op haar design. Ook onderhuids probeert het te overtuigen. Denk daarbij aan een voortrein die zijn inspiratie leent van die van de F-Type en ongelooflijk veel gebruik van aluminium.
'T zit hem in de motoren
Al die gekke technologie ten spijt, wilt Jaguar een succesmodel creëren, dan zal het afhangen van welke motoren ze er vooraan inlepelen. Want als die niet concurreren met de Duitse tegenhangers, dan is het game over. Momenteel is het op dat vlak nog wat koffiedik kijken. Al zijn we zeker van een 2.0-diesel met een CO2-uitstoot van 99 gram. Daarmee staat hij op hetzelfde schap als de Mercedes C 180 BlueTEC en doet hij het beter dan de Audi A4 2.0 TDI Ultra (104 gram) en de BMW 320d EfficientDynamics (108 gram).
Op leasingsvlak is het dus alvast geen nachtmerrie. Dan komt ook nog de prijs. Een C-Klasse heb je vanaf 32.791 euro (diesel), een 3 Reeks met EfficientDynamics kost je minstens 34.650 euro en bij Audi laat je minimaal 31.200 euro achter voor de 2.0 TDI Ultra. Jaguar? Die vraagt 35.000 euro voor de XE. Daarmee positioneert het zich zeker niet buiten de markt, maar is het ook geen koopje.
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen