Je zou het Jaguars mooiste niet geven maar de F-Type bestaat weeral vier jaar op onze aardbol, waardoor een verplichte facelift zich opdrong. Die maakt - zonder tegenspraak - de coupe en cabrio nog een stukje knapper en rommelt eens goed met de line-up.
Geen wereldschokkende veranderingen aan deze F-Type facelift, al zou je ook raar kijken moest Margot Robbie plots een kaal hoofd en opgespoten lippen hebben. Nee, de facelift toont zich vooral via een subtiel ander kleedje. Zichtbaar aan de voorkant, waar misschien wel dé moedervlek van de F-Type verleden tijd is. Want de gespleten inlaten naast de grille worden vervangen door knappere exemplaren uit één stuk.
Nu ja, in het geval van de R-variant trekt Jaguar er terug een streep door - voor nog onbekende redenen. Herwerkte lichten voor en achter moeten het plaatje afmaken. Subtiel dus, zoals we al zeiden. Net zoals binnenin, want daar plaatsen de Britten stoelwerk dat 8 kilogram lichter is en een herwerkt infotainmentsysteem. Zeker dat laatste kunnen we toejuichen. Want dat was tot heden wat de achilleshiel van het interieur.
Geen S of RWD R
Met de facelift rommelt jaguar ook eens goed met de beschikbare modellen, want had je vroeger een logische opbouw met S, R en SVR als overtreffende trap van het instapmodel, dan moet je tegenwoordig wat bij de les zijn. Zo verdwijnt de S en ook wat de R. Het is te zeggen; de S met 380 pk bestaat nog maar heeft geen naam meer en staat gewoon naast de 340 pk-variant in de lijsten. Daarboven komt R-Dynamic, een uitvoering die over dezelfde motoren beschikt maar met sportiever uiterlijk uitpakt.
De F-type R met loeiende 550 pk sterke V8 is er voortaan enkel nog met vierwielaandrijving. Waardoor strepen trekken (of een boom om plooien) wat moeilijker wordt. Helemaal aan de top prijkt nog steeds de SVR, die 575 pk uit de V8 puurt. Om de facelift te vieren zal Jaguar trouwens enkel in 2017 de F-TYPE 400 SPORT in de range zetten. Die gebruikt de V6, is - jawel - 400 pk sterk en krijgt een opgewaardeerd remsysteem en aanpasbare ophanging. Visueel herken je de 400 Sport aan de gele accenten en 20-duims unieke velgen.
Hoeveel varianten er nu dus van de F-Type bestaan tegenwoordig? 28 stuks. Van cabrio over vierwielaandrijving tot handbak. Waardoor de opgefriste versie dus knapper is maar ons wel met weemoed doet terugdenken aan de simpelere tijden qua line-up.
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen