Het zat eraan te komen en na zoveel jaar is het dan zover. De Volvo S60 krijgt een opvolger met dezelfde naam.
Volvo speelt het slim. Ze komen eerst met de nieuwe V60, die veel weg heeft van de V90 en eerst op de Europese markt werd voorgesteld. Vervolgens wacht je een poosje en stel je de sedan voor, in Amerika. Want in Amerika, daar hebben ze het niet zo op breaks en in Europa zijn ze niet zo liefhebber van een sedan.
't amerikaantje
Het is ook niet voor niets dat Volvo de S60 presenteert in de USA. Volvo zal de berline daar namelijk ook gaan produceren. Exclusief in Amerika overigens, want de fabriek in Charleston, South Carolina is de enige die de Volvo S60 in elkaar zal schroeven. Geen Volvo S60's uit Zweden dus, en ook niet uit Gent.
Nog opmerkelijk is dat de S60 het sluitstuk is van een vernieuwing van het modelgamma die Volvo begon met de XC90, voorafgegaan door drie concept cars om de vingers bij af e likken. De S60 is ook het nieuwste model op Volvo's modulaire SPA-platform, waar ok de V60, XC60, S90, V90 en XC90 op gebaseerd zijn.
veilig blijft
De Volvo S60 wordt 4,76 meter lang en 2,04 meter breed. Met zijn 1,43 meter hoogte zit hij pal in het midden van zijn klasse, ondanks zijn sexy sedanlijnen. Hij mag 442 liter bagage laden. Verder zien we binnenin het Sensus Connect Infotainmentsysteem; het grote scherm dat we in de S90 ook al terugvonden.
Verder biedt de S60 een hele hoop veiligheidssystemen, zoals je van Volvo mag verwachten. Zo zien we het semi-autonome Pilot Assist, het bekende City Safety met voetganger- en dierherkenning en Cross Traffic alert.
dieselvrij
Een boude uitspraak was het, toen Volvo zei dat ze diesel gingen verbannen, en wel heel snel. De S60 is dan ook de eerste Volvo in decennia die geen diesel onder de kap heeft. Wel kan je uit twee benzinemotoren kiezen - T5 met 250 pk en T6 met 310 pk, of één van de drie plug-in hybrides - T6 Twin Engine met 340 pk, T8 Twin Engine met 303+87 pk of T8 Polestar Engineered. Die verschillen dan weer niet van het aanbod van Volvo's V60. De T8 Polestar Engineered maakt gebruik van dezelfde plug-in hybride combinatie als de gewone T8 Twin Engine, maar lapt er nog 15 pk bij dankzij wat aanpassingen door Polestar, de performance afdeling van Volvo. Het koppel komt op 670 Nm te liggen, alstublieft.
Je kan je Volvo S60 alvast configureren - voorlopig enkel met T5 motorisatie - op de Belgische website. Op de prijzen is het echter nog even wachten.
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen