Geen facelift voor Model S en Model X, wel een "rangelift". Want dankzij nieuwe elektromotoren kunnen de grootste rakkers van het gamma zo'n 10% verder op dezelfde batterijen. Daarnaast keek Tesla ook nog eens kritisch naar de ophanging van beide modellen. Belangrijke wijzigingen dus, onder de kap.
In 2016 kreeg de Model S nog een facelift, deze keer krijgt Model S en SUV-broer Model X vooral een technologische "lift". Tesla heeft namelijk besloten de motorenopbouw van de Model 3 toe te passen op de grootste van het gamma. Zo blijft de elektromotor met permanente magneet vooraan maar valt er voortaan een inductiemotor op de achteras te vinden. Waarom dat juist belangrijk is?
Dempers en motoren
Wel, die nieuwe set-up is niet enkel goedkoper, het weet ook zuiniger om te springen met accukracht. Alle versies van de Model X en Model S gaan er - letterlijk - 10 procent op vooruit. Zo geraak je tegenwoordig volgens de WLTP-cyclus 450 km ver met de Model S Standard (75 kWh aan batterij) en 375 km ver met de Model X Standard (75 kWh). De strafste Performance varianten van de Model S en Model X doen het respectievelijk met 590 km (100 kWh) en 485 km (100 kWh) aan range. Ook van de Model 3 nemen ze het snellaadsysteem over dat tot 200 kWh kan opladen via de V3 Supercharger.
We zijn trouwens nog niet klaar, want ook het onderstel werd nog eens kritisch bekeken. Nieuwe adaptieve dempers stellen Model S en Model X in staat om zichzelf beter te verlagen op hogere snelheden voor een betere stroomlijn. Daarnaast moeten ze desgewenst een sportiever of juist comfortabeler rijgedrag voor kunnen leggen.
De opgefriste Model S kost minimaal 82.400 euro, de Model X 87.100 euro. Net zoals voordien gaat het ongeacht de uitvoering over full-option modellen. Zo kan je enkel nog bijbetalen voor andere velgen, lakkleur, interieurkleur en de Volledig zelfrijdende besturing, een evolutie op autopilot die later dit jaar zal verschijnen.
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen