Seat heeft eindelijk het doek gehaald van zijn nieuwe Leon. Die is toe aan zijn vierde generatie en treedt uiteraard opnieuw in de voetsporen van de VW Golf. Inclusief hybride aandrijvingen.
Het hoeft uiteraard niet te verrassen, want na de Volkswagen Golf en de Skoda Octavia blijft de derde telg op het MQB Evo-platform niet achter. De Seat Leon, de Spaanse Golf, steekt dus ook volledig in het nieuw en verschijnt tegelijk meteen als break, de ST.
Tarraco
De Leon doet het al jaren goed als Seat-alternatief voor de Golf, dus is het evenmin een verrassing dat Seat het nieuwe design voorzichtig heeft aangepakt. In profiel zien we bijvoorbeeld nog steeds de achteraan sterk oplopende gordellijn. Wel werd de motorkap wat langer en lager, en volgt de Leon vooraan en achteraan netjes de designrichting die de Tarraco heeft geïntroduceerd. Kijk bijvoorbeeld maar naar de lichtblokken en de doorlopende ledstrook achteraan.
Het geëvolueerde MQB Evo-platform zorgt voor ruimere afmetingen: de Leon en ST werden zowat 9 centimeter langer, waarvan 5 centimeter toe te schrijven is aan de wielbasis. Goed nieuws voor de interieurruimte dus. Binnenin ruimde Seat net als Volkswagen de knoppen op het dashboard op, en wordt het geheel gedomineerd door een touchscreen van 10 duim. Het instrumentenpaneel is eveneens digitaal en 10,25 duim groot.
Tech-update
Gebarenbediening, stemherkenning (weliswaar niet zo uitgebreid als bij de premiummerken), connectiviteit en smartphone-integratie maken de nieuwe Seat Leon weer helemaal mee met de tijd. Zeker als je de rijhulp meetelt, met onder meer een adaptieve cruise control die rekening houdt met kruispunten en ronde punten, een inhaalhulp die de auto van rijstrook doet wisselen, enzovoort.
Motoren
Nog meer Golf-invloeden vinden we tot slot inder de motorkap. Daar begint Seat met een 1.0 TSI-driecilinder van 90 en 110 pk, en een 1.5 TSI met 130 en 150 pk. Een 2.0 TSI met 190 pk rondt het benzineaanbod af. Aan dieselkant noteren we de 2.0 TDI in drie vermogensvarianten: met 115 pk, 150 pk en 150 pk en vierwielaandrijving (alleen in de ST).
Alternatieve aandrijvingen? Yes, of wat had je gedacht? Seat voorziet zijn Leon van een CNG-uitvoering in de vorm van een 1.5 TSI met 130 pk. De eTSI van de VW Golf doet ook bij Seat zijn intrede: de 1.0 TSI met 110 pk en de 1.5 TSI met 150 pk zijn verkrijgbaar als milde hybride. Een plug-inhybride? Daar plannen de Spanjaarden er voorlopig maar één van. Die koppelt een 1.4 TSI aan een elektromotor met lithium-ionbatterij van 13 kWh. Goed voor 204 pk en een elektrisch rijbereik van zowat 60 kilometer.
De nieuwe Seat Leon wordt gecommercialiseerd in april. Niet veel later volgt de sportieve Cupra-variant van de Spanjaard.
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen