Volkswagen heeft in China het eerste marktspecifieke model van haar ID-familie gelanceerd. Die ID.6 is een met 30 centimeter uitgetrokken ID.4 die daardoor plaats kan bieden aan zeven inzittenden. Het Duitse merk heeft geen intenties om deze ID.6 naar Europa te halen. Gemiste kans?
Is de ID.4 een elektrische Tiguan, dan kan je deze ID.6 zien als een EV-alternatief voor de Tiguan Allspace. Het resultaat is een ruime crossover met desgewenst een extra zitrij achteraan. Waardoor zeven passagiers plaats kunnen nemen in de elektrische Volkswagen. Hoewel op papier deze auto niet zou misstaan in Europa (naar analogie met het succes van de Skoda Kodiaq en co), spreekt Volkswagen hier daadwerkelijk over een marktspecifiek product voor China. Waardoor de ID.6 uniek bestemd blijft voor de Chinese markt.
ID Long
Wat je juist krijgt als Chinese klant indien je voor deze ID.6 opteert? Wel, een met 30 centimeter verlengde ID.4 waarvan ook de kofferklep een stuk verticaler werd gezet. Het resultaat is dus niet enkel plaats voor zeven maar ook een stevig gegroeide koffer - al geeft VW geen exacte cijfers mee. De aandrijflijn is zo goed als identiek aan de ID.4. Zo heb je een versie met een accu van 58 kWh en een uitvoering met een accu van 77 kWh. In China zijn die batterijen goed voor een range van respectievelijk 436 en 588 km. Al mag je niet vergeten dat de testcyclus in China nét iets optimistischer is.
Qua aandrijving huizen er in de strafste variant twee elektromotoren die een systeemvermogen van 305 pk vooropstellen. De topsnelheid bedraagt trouwens maar 160 km/u. Al heeft het weinig nut om veel sneller te rijden met een elektrische auto natuurlijk. De ID.6 past in VW's strategie om er voor te zorgen dat tegen 2030 minstens de helt van de verkochte auto's in China elektrisch zijn. Saillant detail: tegen datzelfde jaar is VW er van overtuigd dat in Europa maar liefst 70% van haar auto's volledig elektrisch zal zijn.
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen