De derde generatie i20 viert dit jaar zijn derde verjaardag en Hyundai trakteert de compacte hatchback op een subtiele opfriskuur. Meer kleur, meer standaard veiligheidsuitrustingen en aangepast bumperwerk, je weet hoe het gaat.
De winstmarge op compacte stadswagens staat serieus onder druk. Waardoor steeds meer automerken afscheid nemen van de tot voor kort populaire B-segment hatchback. Niet zo bij Hyundai. Want die geven na drie jaar hun huidige generatie i20 een mooie opfriskuur. Verwacht echter geen wereldschokkende veranderingen, eerder een subtiele bijpuntsessie.
Z-lichten
Visueel springen alvast de nieuwe voorbumper en het Z-vormige lichtsignatuur achteraan in het oog. Nieuwe 16- en 17-duimsvelgen moeten dan weer een moderne toets gegeven aan het design. Idem voor de koetswerkkleuren. Na de facelift kan je kiezen uit 9 kleuren waarvan er 3 compleet nieuw zijn. Het gaat dan over Lucid Lime Metallic (zoals op de plaatjes), Lumen Grey Pearl en Meta Blue Pearl. Ach, het is eens iets anders zwart of wit.
Binnenin de i20 moet je met een vergrootglas gaan zoeken naar wijzigingen. Standaard krijg je een 4,2 duim groot LCD-tellerdisplay, optioneel kan dat vervangen worden door een digitale tellerpartij van 10,25 duim. Nu goed, dat bestond ook al voor de facelift. Wel nieuw zijn de USB Type-C-aansluitingen, de draadloze kaartupdates (OTA) voor het 10.25 duim infotainmentsysteem en de led-sfeerverlichting met meerdere kleurkeuzes. Een rijstrookassistent en noodremhulp zijn voortaan standaard en uitgebreid qua functionaliteiten.
Milde hybride
Onder de kap van de i20 blijft een 1-liter driecilinder turbomotor present tekenen. Die 1.0 T-GDI is een milde hybride en beschikt over 100 dan wel 120 pk. Standaard beschikt de i20 over een manuele zesbak met coasting functie, optioneel is er een 7-trapsautomaat met dubbele koppeling. Dit najaar zal de i20 facelift van de band gaan rollen in Turkije.
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen