Het Zuid-Koreaanse Hyundai heeft zijn toekomstplannen richting 2030 vrijgegeven. Hoewel de push naar EV's blijft, zal het merk ook fors inzetten op meer betaalbare hybrides én op EREV's. E-watte?
Frank Sinatra zong het ooit zo mooi: I did it my way... Hyundai gaat Frankske achterna met de nieuwe "Hyundai Way-strategie", de visie van het Zuid-Koreaanse merk richting 2030. De aangepaste versie van originele plannen trouwens.
Adieu klassieke auto?
Het is te zeggen, Hyundai was van plan om tegen 2030 een vlotte 2 miljoen elektrische auto's per jaar te verkopen. Dit door tegen dan een line-up van maar liefst 21 EV's wereldwijd te hebben. Die plannen blijven op het schap liggen. Echter komen er nog een hoop andere plannen bij. Te beginnen met een focus op hybrides. Zo wil Hyundai tegen 2030 het aantal hybrides van 7 naar 14 modellen brengen. Met enig wiskundige talent onzer zijde betekent dit een verdubbeling van het huidige aanbod.
Naast die meer betaalbare hybrides zal het merk ook inzetten op EREV's. Of voluit: Extended Range Electric Vehicles. Dat zijn elektrische auto's die een verbrandingsmotor aan boord hebben om de accu op te laden. Klinkt als een plug-inhybride, maar de verbrandingsmotor drijft nooit de wielen aan. Het beste voorbeeld van de EREV-tech dat we kennen in Europa is de ePower van Nissan. Hyundai wil EREV's aanbieden in China en Noord-Amerika met een range van 900 km. Europese plannen zijn er - spijtig genoeg - niet.
Lees je trouwens tussen de regels door, dan is het bijna een zekerheid dat modellen met klassieke verbrandingsmotor (dus zonder hybridehulp) de komende jaren uitgefaseerd zullen worden.
Reacties
door this
1 maand geledenReactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen