Autonieuws: Varia

Gek: Japanners zijn verzot op linksgestuurde wagens

In Japan rekenen ze dan wel in kilometers per uur, ze rijden er allemaal aan de linkse kant van de weg. Waardoor het logisch is dat de productiewagens er het stuur rechts hebben staan. Toch is er een grote markt voor linksgestuurde wagens. Waarom?

Rechtsgestuurde wagens in België, ze zijn dun gezaaid maar ze bestaan wel. Meestal gaat het dan over geïmporteerd Japans goed zoals een Nissan Skyline of Britse klassiekers (en die dwarsliggende Lotus-rijder). Echter zal elke chauffeur meteen toegeven dat - hoewel ze blij zijn met hun aankoop - het gebruiksgemak niet alles in. Beeld je maar even in dat je een vrachtwagen moet inhalen maar je aan buitenkant van de weg zit. Even piepen zit er dus niet echt in.

Vlieg even mee naar Japan. Daar rijden ze aan de linkse kant van de weg (lees: vanuit alle standpunten stiekem de juiste kant) waardoor het stuur er rechts zit bij de productiewagens. Al zijn er hopen Japanse Autofans die een linksgestuurde auto importeren. Niet omdat bepaalde modellen niet geleverd worden met het stuur aan de rechterkant. Nee, want ze zoeken - en hier moet je even volgen - ook lustig naar Britse klassiekers met het stuur aan de linkerkant. Je weet wel, Britse wagens die van nature het stuur aan de rechterkant hebben. Volg je nog?

Statussymbool

Blijkbaar zorgt het rondrijden met een linksgestuurde wagen in Japan voor een bepaald statussymbool. Waardoor het niet ondenkbaar is om in Japan een BMW M5 tegen te komen met het stuur aan de linkse kant, ook al worden ze er bij de dealer right hand drive geleverd.

Een goed bewijs hiervan? De video van eerder vandaag waarin een Japanse advocaat zijn McLaren P1 deelt met de wereld. Die is - inderdaad - linksgestuurd...

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen