Autonieuws: Varia

Vraag: touchscreen of klassieke knoppen voor klimaatregeling?

Wij vloeken er wel eens op, anderen zweren er dan weer bij: de huidige trend om steeds meer functies achter een touchscreen te stoppen. De meest frappante: de klimaatregeling.

Wij zweren nog steeds bij klassieke knoppen om de temperatuur of de kracht van de ventilatie bij te stellen. Om te kiezen uit welke ventilatiemonden de lucht precies komt. Of om blindelings de ruitontwaseming te vinden. Dat laatste laten zowat alle constructeurs gelukkig nog als een klassiek knopje op het dashboard staan, maar al die andere functies zitten de laatste jaren steeds vaker achter een touchscreen.

Constructeurs als Peugeot en Volvo doen dat bijvoorbeeld, en leiden – volgens ons – daarmee je aandacht van de weg af, omdat je op een touchscreen niet dezelfde tactische feedback krijgt als van een klassieke draai- of drukknop en dus noodgedwongen even op het scherm moet kijken. Tegelijk is het ook moeilijker om blindelings de positie van de juiste functie te vinden op een vlak scherm. Andere constructeurs, zoals Skoda, hebben een halfslachtige oplossing: zij gebruiken nog klassieke draaiknoppen voor de temperatuur, maar een digitaal menu voor de ventilatiestand.

Image
Klimaatregeling touchscreen of knoppen

Digitale Honda, analoge knoppen

We pikten vanmorgen een bericht op over Honda, dat na feedback van klanten op zijn stappen terugkeert. Zo heeft de anders behoorlijk digitale Honda E opvallend genoeg klassieke knoppen voor de airco, en kiest de nieuwe Jazz ook voor de klassieke bediening. “We zijn van een touchscreen terug naar knoppen gegaan, nadat klanten ons lieten weten dat het scherm moeilijk intuïtief te bedienen was.” Heeft Honda gelijk, of worden wij – net als de gemiddelde Honda-klant – gewoon een dagje ouder? Of meer nog: is dit een probleem dat over enkele jaren sowieso verdwijnt, nu stembediening steeds meer ingang vindt in de auto?

Wat vind jij dus: fan van klassieke draai- en drukknoppen, of heb je geen problemen met een touchscreen?

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen