Autonieuws: Varia

Europese EV’s hinken hopeloos achter op Chinese, aldus voormalig Stellantis-CEO

Stellantis’ voormalige CEO, Carlos Tavares, heeft voor het eerst van zich laten horen sinds zijn ontslag. In dat exitgesprekje legt hij uit waarom zijn standpunten steeds meer gingen afwijken van de rest van het management. Lang verhaal kort: het is allemaal de schuld van de Chinezen, en van de Europese Unie natuurlijk.

Begin deze maand kwam er opmerkelijk nieuws uit de Stellantis-stal. Het moederhuis van onder andere Peugeot, Opel en Fiat was namelijk zijn CEO kwijt want Carlos Tavares had met onmiddellijke ingang zijn ontslag gegeven. Over de redenen achter het vertrek bleef het officiële persberichtje best vaag, zoals altijd natuurlijk bij zo’n zaken. Nu krijgen we voor het eerst echter ook de kant van Tavares zelf te horen, compleet met de nodige onheilspellende uitspraken alsjeblieft.

Survival of the Fittest, EU-editie

De gewezen CEO heeft namelijk een interview gegeven tegenover het Portugese Expresso en voor je op het puntje van je stoel gaat zitten: pikante roddels over interne conflicten komen daarin niet echt naar boven. Zo bevestigt Tavares nog eens wat Stellantis in zijn persbericht verkondigde: de neuzen stonden niet langer in dezelfde richting. Dat kan je volgens de voormalige topman natuurlijk niet maken in een bedrijf met 250.000 werknemers, dus de Portugees stapte naar eigen zeggen vrijwillig op in samenspraak met de rest van het management... Dus tot hiertoe blijven we allemaal beleefd tegenover elkaar.

Image
Tavares Chinese EVs 2024

Iets pittiger wordt het wel wanneer Tavares één van de onderwerpen aanhaalt waarover hij en het management het niet eens waren: Chinese EV’s. Die hebben volgens de gewezen CEO “jaren voorsprong” op de EV’s van Europese constructeurs, Stellantis-merken inbegrepen. Dat zorgt echter voor een tegenstrijdige situatie want de Europese Unie probeert elektrische auto’s nu net enorm hard te promoten. Het resultaat is een doodlopend straatje waarin enkel de allersterksten kunnen overleven naast die Chinese overmacht en deze situatie is, aldus Tavares, volledig gecreëerd door Europese politieke leiders. Wat de voormalige topman daar dan specifiek aan wou doen, zullen we mogelijks nooit weten… Of zou het toevoegen van het Chinese Leapmotor aan het Stellantis-portfolio daar iets mee te maken hebben?

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen