Kia heeft zijn EV4 intussen al geruime tijd onthuld, maar toch konden Nürburgring-spotters hem pas nog in onverwachte vorm zien passeren. Zo raasde Kia rondenlang over de ‘Ring met een compleet gecamoufleerde EV4… Maar dacht je dan dat het de nieuwe GT-versie was, dan dacht je blijkbaar verkeerd.
Kia heeft er alweer een EV bij, maar dat is deze keer geen crossover. De EV4 is namelijk het iets grotere maar vooral lagere broertje van de EV3 en hij is er als sedan of als traditionele hatchback. Dat laatste vraagt dus om een hothatch-versie en jawel: zo’n EV4 GT komt straks effectief de EV6 GT en EV9 GT vergezellen… Alleen is dat niét de auto die je hier op de Nürburgring getest ziet worden.
Hoe gaat de accu om met de Nürburgring?
Kia heeft namelijk een paar beelden gedeeld van een gecamoufleerde EV4 op en rond de Nordschleife, maar ze zeggen er meteen bij dat het gaat om een doodnormale EV4. Die was daar dan ook niet om een sportieve prestatie neer te zetten. In de plaats daarvan had Kia de elektrische hatchback precies tot zijn maximaal toegelaten massa geladen om er 10.000 kilometers over de Nürburgring mee af te leggen. Nadien reden ze zo ook nog eens 110.000 kilometer op de openbare weg met als doel om te testen hoe de accu met zo’n intensieve belasting omgaat. Het resultaat: na die 120.000 kilometers had die accu nog 95 procent State-of-Health.

Daarmee zou de batterij van de EV4 dus met gemak binnen de voorgeschreven grenzen moeten blijven want Kia garandeert dat je na 8 jaar of 160.000 kilometer ten minste 70 procent van je bruikbare capaciteit over hebt. Dat staat tenminste in de garantievoorwaarden als je een nieuwe EV4 koopt, en dat kan je sinds kort trouwens al doen. Zo betaal je 38.990 euro voor een versie met 204 pk en 440 kilometer rijbereik maar wil je meer dan dat, dan kost de EV4 met 625 kilometer range je 43.990 euro. Voor meer pk’s is het daarentegen wachten tot die GT-versie op de markt komt.

Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen