Rijtest

Rijtest: Volkswagen Jetta Hybrid

Vraag vijf mensen waar ze aan denken bij een hybride auto en geen enkele zal je rijplezier als antwoord geven. Volkswagen wil daar verandering in brengen door de 1.4 TSI van een aanvullende elektromotor te voorzien in de Jetta Hybrid.

Want zoek zelf maar eens naar het aantal turbomotoren die aan een elektromotor worden gekoppeld. Bij diesels is het vaker voorkomend, bij benzines zie je het tot nog toe niet. Dat komt omdat de elektromotor en de turbo eigenlijk hetzelfde doel hebben, de wagen bij het begin van de acceleratie de nodige punch geven. Alleen doet de elektromotor het iets milieuvriendelijker door geen CO2 uit te stoten.

Zoals een Jetta...

In grote lijnen is het concept van de Jetta Hybrid bekend. De elektromotor wordt tussen de versnellingsbak en motor geplaatst, zodat hij beiden kan gaan aansturen. Bij acceleratie geeft hij de motor een duwtje in de rug, bij afremmen zorgt hij voor de recuperatie van energie. De vernoemde versnellingsbak is overigens een DSG7-type, waar de DSG's in de andere Jetta-varianten het bij zes versnellingen houden.

Image
volkswagen-jetta-hybrid-rijtest

Buitenom herken je de Jetta Hybrid vooral aan de typeplaatjes. Wie wat beter kijkt, ziet dat ook de grille is dichtgewerkt - in de lijn van de Polo BlueMotion - en dat er banden met lage rolweerstand werden gemonteerd. Behalve die details is er weinig wat je Jetta Hybrid onderscheidt van de Jetta TDI van je buurman, als je beide naast elkaar zet, behalve dan de iets verlaagde ophanging.

Image
volkswagen-jetta-hybrid-rijtest

...ook binnenin

Ook binnenin is er weinig dat je het verschil laat zien van de reguliere Jetta. We zien een aangepast instrumentenpaneel met energiemeter, die aangeeft of je 'eco' rijdt of je eigenlijk veel vraagt van de motor. In de middenconsole heb je het multimediascherm dat naast de meer gebruikelijke navigatie-, telefoon- en radio-instellingen ook een hybride-menu heeft. Daarin kan je volgen hoe de energiestroom verloopt - dat kan ook in het schermpje tussen de tellers - of laat je met statistiekjes zien in welke mate je de voorbije minuten milieuvriendelijk onderweg bent geweest. Een knopje net voor de schakelpook induwen zorgt ervoor dat het motormanagement veel vaker de elektrische rijmodus zal aanspreken, waarom dat niet omgekeerd is, zodat je zonder moeite de elektrische modus laat aanspreken, is ons niet duidelijk. Verder is het dashboard strak en overzichtelijk opgesteld.

Image
volkswagen-jetta-hybrid-rijtest

geen sportkar, wel wendbaar

Laten we wel wezen, een elektromotor in de Jetta plaatsen maakt hem niet tot een racewagen, al krijg je er wel de krachtigste benzine-Jetta op de Europese markt bij. Het TSI-blok is goed voor 150 pk, in combinatie met een elektromotor van 27 pk zou dat ongeveer 170 pk moeten geven, als je beiden samen gebruikt. Puur elektrisch kwamen we drie kilometer ver, al moet je dan wel zorgen dat je accu volledig opgeladen is, je een constante snelheid haalt en je niet boven de 50 km/u uitkomt. Beide motoren werken goed samen, al wil de DSG soms de indruk wekken dat het een CVT is, door hoog in toeren te gaan en dat toerental dan een tijdje aan te houden. Ons gemiddeld testverbruik lag op 6,2 l/100 km na een weekje rijden. Dat is niet wat we met de Jetta TDI haalden, al hebben we met deze Jetta Hybrid wel tot 170 pk ter beschikking.

Image
volkswagen-jetta-hybrid-rijtest

comfortabel elektrisch

Ook het rijden valt in de comfortabele middenmoot, al maakt de Jetta Hybrid wel gebruik van een multilink achteras, wat het comfort ten goede komt. Hij is wat zachter afgesteld dan de andere Jetta's, waardoor je niet de neiging hebt om sportief op de weg te gaan, dat hebben de banden met lage rolweerstand trouwens niet zo graag. Toch zijn de schakelpaddles handig, want wie wil afremmen kan dat best doen door tijdig terug te schakelen, aangezien de remmen zelf nogal hardhandig ingrijpen bij het aanraken van het rempedaal.

Image
volkswagen-jetta-hybrid-rijtest

Volkswagen bouwde de Jetta vooral voor de Amerikaanse klant en ook deze Jetta Hybrid is afgestemd op de Amerikaanse markt. Daar wil hij het de Toyota Prius moeilijk maken en als we beiden overschouwen, zou dat nog eens kunnen lukken. Een veel dynamischere opstelling en een betere afwerking zijn de pluspunten, nadelen zijn dan weer dat de koffer kleiner wordt vanwege de accu-opstelling en de remmen vrij direct werken. Verder heb je met de Jetta Hybrid een Jetta als elke andere, al kan je nu wel terugleunen op een lagere CO2-uitstoot.

Specificaties

Vermogen170 pk
OverbrengingDSG-7, automaat dubbele koppeling
Aandrijvingvoorwiel
Gewicht1 405 kg
Topsnelheid210 km/u
0 tot 100 km/u8.60 sec
Gemiddeld testverbruik4.70L/100km
Min. kofferinhoud374 L
CO2-uitstoot95 g/km
BIV€ 42
Rijtaks224

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen