Peugeot knuffelde de 5008 even, met een facelift tot gevolg. Die facelift vonden wij ingrijpend genoeg om de 5008 eindelijk voor een rijtest op te vragen.
nieuwe neus
Uiterlijk gaat de facelift niet heel ver, een nieuw setje koplampen met chroom omranding en een nieuw radiatorrooster. Die zorgen er wel voor dat de 5008 er naar onze mening een pak speelser komt uit te zien, iets wat de zakelijke wagen wel kon gebruiken. Verder zien we bij de 5008 de vorm van een MPV, waarbij de raamlijn achteraan lichtjes opwipt om uit te monden in de Peugeot-achterlichten.
druk dashboard
De Peugeot 5008 stamt origineel nog uit de tijd dat de Fransen niet met de uitvlakgom over het dashboard gegaan waren. Het gevolg is een hele hoop knopjes, die bij de facelift wel allemaal een logischer plekje kregen. Echt heel handig wordt het allemaal niet, we hopen dat de opvolger een iets rustiger ogend dashboard krijgt. Wat we niet meer kunnen missen is de head-up display die zijn intrede maakte in de 3008 en ook op deze 5008 werd overgeplant. Hij geeft in sé enkel de snelheid - en de navigatieaanwijzingen - weer maar eens we in onze eigen wagen overstapten, misten we het gemak van de snelheid af te lezen zonder de ogen van de weg te moeten halen.
extra vermogen
Onder de kap krijg je ook bij de facelift een ruime keuze qua motoren. Wij reden met de 1.6 HDi die over 115 pk beschikt. Hij klinkt iets harder door dan de 2.0 HDi die we eerder ook kort konden rijden en ook de voordelen in het verbruik bleken na een week testen niet zo groot als we gehoopt hadden. Natuurlijk is een gemiddeld verbruik van 6,5 l/100 km niet slecht voor een MPV maar de grotere 2liter-motor haalt zowat hetzelfde verbruik. Aan de andere kant moet de 1.6 niet onderdoen voor de 2.0 136 pk qua prestaties. Tegenover de versie voor de facelift kreeg de 1.6 HDi er 5 pk en 30 Nm bij, zodat hij op 115 pk en 270 Nm uitkomt.
niet overhellen
In tegenstelling tot zijn quasi-tweelingbroer Citroën C4 Grand Picasso dateert de 5008 ook nog van voor de periode waarin het modulaire platform werd aangewend voor de ontwikkeling van het model. Daardoor voelt zijn rijgedrag Franser aan, daarmee bedoelen we dat de ophanging zacht is, zachter dan de Duitse of Koreaanse concurrentie. Dat wil niet zeggen dat de wagen minder aangenaam rijdt, je moet alleen even gewoon worden aan de zachtere vering en dito sturing. Dat laatste is namelijk wel iets waar je je aan kan gaan storen, de sturing mocht iets directer. Tegelijk wil de Franse invalshoek op de 5008 niet meer zeggen dat je gaat overhellen in de bochten, iets wat we bij de vorige generatie C4 Picasso wel nog ervaarden.
broedermoord
Vanaf 23.095 euro staat de 5008 op je oprit, de goedkoopste diesel kost 24.645 euro. Peugeot verdeelt de uitrusting over vier niveaus, waarbij je op elk niveau nog een aantal extra opties kan aanduiden. Die prijzen vallen aardig mee, maar weet dat bij Citroën de basisprijs er nog nét iets onder ligt. Bij Citroën durven ze het overigens aan om de Grand C4 Picasso aan te bieden met een 1.6 HDi met 90 pk, bij Peugeot is het nog wachten op een lichtere opvolger van de 5008 vooraleer dat zal gebeuren.
conclusie
Met de facelift van de 5008 kan de familiewagen van Peugeot nog een aantal jaren verder. Hij neemt de voordelen van de originele 5008 over maar slaagt er niet altijd in om de mindere kanten achterwege te laten. Daar komt nog bij dat uit dezelfde groep een volledig nieuw model het leven van deze leeuw wat zuur komt maken, zodat de keuze er niet eenvoudiger op wordt. De Peugeot kan als troef nog steeds zijn laadruimte voorleggen, waardoor hij alvast de 807 zo goed als overbodig maakte.
Specificaties
Vermogen | 115 pk |
---|---|
Overbrenging | manuele zesbak |
Aandrijving | voorwiel |
Gewicht | 1 625 kg |
Topsnelheid | 183 km/u |
Prijs basismodel | € 23 095 |
0 tot 100 km/u | 12.90 sec |
Gemiddeld testverbruik | 6.50L/100km |
Min. kofferinhoud | 823 L |
Max. kofferinhoud | 1 754 L |
CO2-uitstoot | 124 g/km |
Rijtaks | 0 |
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen