Rijtest

Rijtest: Mazda3 Hatch (2.2) & Sedan (2.0)

Met 3,5 miljoen verkochte exemplaren is de Mazda3 niet aan zijn proefstuk toe. Maar het in het uitermate competitief c-segment moet je elke generatie je uiterste best doen om te mogen meespelen. En na een weekje rijden kunnen we niet zeggen dat de Mazda 'maar meespeelt', deze derde generatie is verdomd goed.

Geen standaard duotest waar we de Mazda3 tegen zijn rechtstreekse concurrenten als de Volkswagen Golf of Ford Focus zetten. Wij kozen voor een kleine gamma-test. Want de sedan en hatch kosten quasi evenveel maar zijn toch erg verschillend. En dan wil je als shopper weten waar je nu best voor kiest.

Eindelijk nog eens atmosferisch

Eerst wat context geven. Want het belangrijkste verschil ligt onder de kap. De Mazda hatch vroegen we met de 2.2 diesel, de sedan heeft de 2.0 in het vooronder liggen. Dat lijken stevige motoren voor dit segment. Mazda is niet van de overtuiging dat zuinigere motoren alleen kunnen voortkomen uit downsizing, de Japanners kiezen liever voor rightsizing.

Image
Rijtest: Mazda3 Hatch (2.2) & Sedan (2.0)

Dat het verschil zo belangrijk is, is omdat de sedan een rasechte atmosferische motor onder de kap krijgt. Een SkyActiv-G 2.0 met 120 of 165 pk die je meteen kan nomineren voor beste atmosferische motor ooit gebouwd. Wij reden de 120 pk variant en daarmee kwam de sedan wat te kort onderaan de toeren. Vooral het koppel met 210 Nm is afwezig. Maar dat hoeft geen nadeel te zijn, want daardoor komt de Mazda3 sedan heel zelfzeker en alles behalve zenuwachtig over. De zeven liter die hij elke 100 kilometer nodig heeft is gemiddeld, daar blinkt deze sedan niet in uit.

Image
Rijtest: Mazda3 Hatch (2.2) & Sedan (2.0)

Diesel rijden deden we met de SkyActiv-D 2.2 die in de hatch ligt. Met 150 pk en 390 Nm is hij op papier sowieso al de aantrekkelijkste. Maar niet alleen op papier, ook op de baan is hij veruit de leukst rijdende. Met een gemiddeld verbruik van 5,5 liter is hij gewoonweg zuinig, de 104 g/km met dit vermogen is knap.

Meest Europese Mazda ooit...

We zijn niemand tegengekomen waar de Mazda geen indruk op kon maken met zijn looks. Vanuit zijn underdogpositie - Golf en Focus blijven toppers - weet hij iedereen op elk vlak te verrassen. De scherpe snoet, chrome afwerking en sportieve lijnen bewijzen waarom we fan zijn van die KODO-designtaal bij Mazda. De Mazda6 was al een winner, deze Mazda3 doet er gewoon nog een schepje bovenop. Moet wel vermeld worden dat we de hatch tig keer aantrekkelijker vinden dan de sedan. We zijn in België nu eenmaal geen kleine sedan-kopers. Maar eens onderweg verwarden velen deze 3 sedan met zijn grotere broer, de Mazda6.

Image
Rijtest: Mazda3 Hatch (2.2) & Sedan (2.0)

...zelfs binnenin

Binnenin hebben ze ons helemaal overtuigd. We zijn fan van de simpele en straks afgewerkte dashboards en hebben het niet zo voor rommelige zootjes zoals in de Ford Focus voor de facelift. Dit interieur is het meest Europese ooit in een Mazda. De kwaliteit is er ongelooflijk hard op vooruit gegaan, de lederen stoelen zitten subliem en het infotainmentsysteem is met al zijn connectiviteitsfuncties helemaal met zijn tijd mee. In de Mazda6 was de navigatie (TomTom) nog het onderwerp van een klaagzang, dit nieuwe systeem is het onderwerp van een lofzang.

De sedan beschikte zelfs over een head-up display, een welgekomen optie in het segment. De Mazda6 had al een flinke stap voorwaarts gemaakt, de Mazda3 zet er nog enkele stappen bij.

Image
Rijtest: Mazda3 Hatch (2.2) & Sedan (2.0)

Geluiden

Is er dan niets waar we kunnen over klagen in deze derde generatie Mazda3? Natuurlijk wel. Er zijn enkele kleine details zoals de 18-inchers onder de sedan die weinig comfortabel waren. Maar wat ons het meeste stoorde was het windgeruis en rolgeluiden op de autosnelweg. Het is zeker geen ramp, maar verre van een sterk punt.

Image
Rijtest: Mazda3 Hatch (2.2) & Sedan (2.0)

Met of zonder koffer?

En dan rest ons de vraag welke configuratie onze voorkeur geniet. De sedan trekt met 419 liter kofferinhoud vreemd genoeg aan het langste eind, al is de koffer van de hatch praktischer. De tweeliter benzine doet met zijn Skyactiv technologie hard zijn best, maar de koppelrijke 2.2 diesel geniet onze voorkeur. De Mazda3 sedan met de 2.0 benzine begint bij 21.690 euro, de hatch met de 2.2 diesel is met 23.490 euro een habbekrats duurder. Moest het ons geld zijn, zouden we voor de hatch 2.2 diesel gaan.

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen