
Tegenwoordig is het ook voor designliefhebbers uitkijken naar Mazda's nieuwste creaties. De Japanners tekenen namelijk in een nieuwe taal. Kodo, Soul of Motion, mag je het noemen. En de derde generatie Mazda 6 is misschien wel de mooiste Kodo-creatie tot nu toe.
De nieuwe 6 kreeg lovende reacties bij zijn introductie. Helemaal terecht, de Jap beschikt over sportieve, vloeiende lijnen, een stoer aangezicht en een dikke achterkant met dubbele uitlaten. De stijlvolle 19" velgen van ons exemplaar maken hem helemaal af.
net iets spannender
Binnenin is het een licht ander verhaal. Mazda's staan niet bekend voor hun spannende interieurs. De nieuwe 6 is jammer genoeg geen uitzondering, al is er wel een mooie stap vooruit gemaakt ten opzicht van zijn voorganger. De drie klokken zijn lekker sportief, er is plaats te over en het afwerkingsniveau is top. Het stuur mag er ook best wezen, maar het leder is dan weer te glad om een goede grip te vinden. De GPS unit is de zwakke schakel in een anders degelijk interieur. Er zijn te veel knopjes aanwezig, terwijl je hem net zo goed met een joystick achter de pook kan bedienen. Het is ook duidelijk geen Mazda, maar TomTom navigatie. Goede keuze, zouden we zeggen, maar deze TomTom is veel te traag. Meer nog, dit is misschien één van de traagste navigatiesystemen die we al zijn tegengekomen, onbegrijpelijk.

Een GPS is natuurlijk maar een hulpmiddel, veel belangrijker zijn de two-tone lederen zetels. Ze zijn super comfortabel en geven genoeg steun in de bochten. Ook de achterpassagiers zijn verwend, die krijgen meer dan genoeg beenruimte. Veel beenruimte en toch een grote koffer (489 liter), een lengte van 4,86 meter heeft zo zijn voordelen.
paarden genoeg
Toeval wil dat we net een flinke trip hadden gepland tijdens onze test. Mazda was dan ook zo vriendelijke hun topdiesel mee te geven, de 2.2 SkyActiv-D met 175 pk. Paarden genoeg dus, maar in het Franse platteland is het zijn 420 Nm aan koppel dat overtuigt. Er zijn diesels die sneller loskomen, maar na 2.000 tpm is dit gewoon een dijk van een motor. Gekoppeld aan Mazda's zestrapsautomaat sprint de 6 in 8,4 seconden naar 100 km/u. Ophouden doet hij bij 216 km/u. De automaat beschikt trouwens niet over een dubbele koppeling. Desondanks is hij snel genoeg en dankzij het mooie koppel, lekker rustig. Een verademing na de soms zenuwachtige automaten met dubbele koppeling die te nerveus naar de juiste versnelling zoeken. Echt zuinig is hij wel niet, na redelijk wat snelwegkilometers haalden we 6,5 l/100km. Dat is toch een 1,7 l/100km meer dan opgegeven. Een conventionele automaat heeft dus nog zijn nadelen, al zouden we dit enkele jaren geleden een uitstekende score hebben gevonden.

add lightness
Mazda heeft op vlak van rijbeleving een naam hoog te houden. Ze beginnen alvast niet slecht. Deze grote D-segmenter legt amper 1.395 kg op de weegschaal, en dat voel je. Hij rijdt dan ook net iets levendiger dan je zou verwachten en dankzij het brede rubber moet je echt moeite doen om hem uit zijn gareel te krijgen. De grote wielen en het sportieve onderstel betekenen wel dat je iets moet inboeten op comfort. Hard wordt hij echter nooit en we hebben geen moment spijt gehad om deze compagnon door de zonnebloemvelden te loodsen. Mazda heeft met de nieuwe 6 wederom een rijdersauto neergezet, een beetje tegen de trend in, en dat moet je toch waarderen.

vlotte prijzen
De 6 begint vanaf 24.940 euro. Dan heb je de basis 2.0 benzine met 145 pk. Een stapje hoger staat de 163 pk versie van diezelfde tweeliter, standaard beschikt die laatste over een hoger optiepakket. Beiden zijn vlot zat, ze sprinten respectievelijk in 9,5 en 9,1 seconden naar 100 km/u. Daarbij gaan ze, in theorie althans, relatief zuinig met brandstof om. Dieselen begint vanaf 27.190 euro. Dan beschikt je over dezelfde motor als de onze, maar dan met 150 pk en 380 Nm koppel. Ook die is meer dan vlot en sprint in 9,1 seconden naar 100 km/u. Met een CO2 van 104 g/km doe hij het zeker niet slecht. Iets zegt ons dan ook dat we hem meer en meer in bedrijfsvloten gaan terugzien. Reken zo’n 10.000 euro extra voor onze topuitvoering, maar heb je ook niets dat te wensen overlaat. Bepaalde Duitse merken mogen daar een voorbeeld aan nemen. Een niet te onderschatten detail is dat de wagon welgeteld 0 euro meer kost. Voor 0 euro moet je dan misschien een klein beetje inboeten op styling, je krijgt er wel en koffer van maximum 1.664 liter voor terug. Ook het extra gewicht blijft beperkt tot 10 kg.

conclusie
Je kan er niet omheen. Mazda heeft iets mooi neergezet. Niet alleen optisch, ook zijn rij-eigenschappen weten we te waarderen. Op vlak van interieur en comfort is er nog ruimte voor verbetering. Desondanks heeft hij meer dan genoeg eigenschappen om dit te compenseren en is hij een verplichte overweging in zijn segment.
Specificaties
2.2 turbo diesel, vier-in-lijn
175pk
420 Nm
6-traps automaat
voorwiel
1 395 kg
216 km/u
€ 37 240.00
€ 24 940.00
8.40 sec
6.50 L/100km
489 L
127 g/km
€ 108.00
€ 493.00
Recente reacties
Wacht, wat? Audi wil ander onderscheid tussen even en oneven modelnamen
Ze weten waarschijnlijk niet meer van welk hout nog pijlen te maken. Mercedes en BMW pakken het...
Door Jos D. 2 dagen geleden
Mercedes E 300d 4Matic Break is minst vervuilende auto ter wereld (met verbrandingsmotor)
Alleen maar goeds dat Mercedes dit voor elkaar krijgt. Maar het totale plaatje mag niet vergeten...
Door Johan Haspeslagh 2 dagen geleden
Volvo opent aanval op Lynk & Co met "Volvo Abonnement": Een XC40 per maand, zakelijk of prive
Inderdaad. Hopeloos bedrijf. Ook heel nare en slechte ervaring mee!
Door Marc Van Goethem 2 dagen geleden
Wacht, wat? Audi wil ander onderscheid tussen even en oneven modelnamen
A4 wordt A5, A6 wordt A7. Iets zegt mij dat daar een prijsverhoging aan zal vast hangen.
Door John 2 dagen geleden