Rijtest

Rijtest: Renault Mégane R.S. Trophy 275

De Mégane RS, in zijn soort een icoon, een toonbeeld dat anderen liet zien hoe het moet op vlak van voorwielaangedreven fun-machines. Tot de Spanjaarden bij Seat plots heel onverwacht die titel opeisten. “Oh merde!” riepen de Fransen en gingen meteen aan de slag.

Die Seat, de Leon Cupra 280, klokte op de Nürburgring een tijd van 7 minuten 58 seconden af. Dat had vrijwel niemand verwacht. De Fransen bleven niet bij de pakken zitten en gingen meteen aan het werk. Ze namen hun RS Trophy, gaven hem regelbare Öhlins-dempers, haalden de achterbank eruit en staken iets grotere remmen van Brembo. Amper drie weken later keerden ze terug naar de groene hel. Ze klokten af op 7 minuten, 54 seconden. Een absurd snelle tijd, zelfs buiten z’n categorie, maar blijkbaar vandaag de dag gewoon mogelijk met een daily driver.

Renault heeft dus een extra hardcore versie, de Trophy R gebruikt voor die rondetijd neer te zetten. Zijn er nog verschillen buiten de bovenvermelde zaken? De Trophy 275 staat op Bridgestone Potenza’s, de Trophy R op (dure en slijtgevoelige) Michelin Pilot Sport Cup banden. Het zal ongetwijfeld een gunstig effect hebben op circuit maar wat de “gewone” RS Trophy 275 je kan geven qua beleving en prestaties is steevast impressionant.

Image
renault-megane-r-s-trophy-275

Rijsensatie? Check!

Het Cup-chassis is super rigide en de veerweg minimaal. Verbazend, omdat de Mégane al bijna langer meedraait dan Renault zelf. Binnen zorgen kuipstoeltjes van Recaro ervoor dat je tijdens een stevige vaart mooi op je plaats blijft zitten. Dat is uitermate handig tijdens het nemen van bochten aan een snelheid waar je 3/4e van de Quattro-rijders beschaamd achterlaat.

Bij het uitkomen van de bocht kan je gewoon terug vol op het gas om dan te genieten van een toch wel heel leuk klinkende harmonie van de Akrapovic-uitlaat, het intake-geluid en een subtiele turbo. Nu ja, het geluid van de turbo mag dan wel subtiel zijn, de aanwezige kracht verre van. Vanaf lage toeren al trekt de Mégane snel weg, vanaf 3.000 toeren gaat het stevig en vanaf 4.000 toeren krijg je gewoon een gelukzalig gevoel dat je telkens weer gaat opzoeken. Dit is écht een heftig voortrekkertje. 275 pk en en 367 Nm koppel op een stel voorwielen en het geheel nog bestuurbaar houden, Renault heeft het uitgedokterd met hun gelimiteerde slip differentieel. De 0-100 km/u tijd ligt op 6 seconden. Met de RS-Monitor die in het infotainmentsysteem zit verwerkt krijg je diverse informatie over motor, performance en G-krachten. Leuk gadget, meer niet.

Image
renault-megane-r-s-trophy-275-102

M'as tu vu?

Uiteraard is er uiterlijk niet veel verschil met de vorige Mégane RS'en die we hebben getest. Een nieuwe neus en een nieuwe euhm... Tja daar stopt het eigenlijk. Gelukkig ziet het geheel er nog leuk uit en met het optioneel kleurtje laat de coupé-hatch lijnen mooi uitkomen. De kleur zelf is uiteraard opzichtig en bij de meeste mensen waren de reacties ook niet al te rooskleurig. Je beslist natuurlijk nog altijd zelf welke kleur je wenst. Alhoewel, kleur is beperkt tot dit 1.600 euro kostende Sirius Geel. Verder is er wit, ander wit, grijs, en zwart. De 19” zwarte alu Speedline velgen zitten mee in de standaarduitrusting.

Image
renault-megane-r-s-trophy-275

Speciaal racy-interieurtje? Check!

Renault heeft de RS Trophy voorzien van Alcantara. Het volledige stuurwiel is net zoals de Recaro’s voorzien van het stofje. Goeie grip en droge handen, dat zijn de voordelen van het Alcantara. De levensduur van zoiets dan weer af te wachten. Het R-Link systeem is intussen ook aanwezig en omvat ondermeer het eerder vermelde RS Monitor-gadget maar ook voor de standaard aanwezige navigatie. Je kan ook diverse apps downloaden op het systeem zoals de iCoyote radarverklikker. Misschien wel aan te raden in deze wagen. Verder is dat systeem eerder een lastig item. Je kan niet zomaar direct starten en de GPS instellen. Toch zeker 6-7 (!) minuten wachten voor het systeem iet of wat bedienbaar was.

Comfort? Zo goed als mogelijk met dat cup-chassis en sportzetels maar aan de passagiers is ook gedacht. Zij zitten ook achterin best stevig ingesnoerd, beenruimte is wel aan de krappe kant. De kofferruimte is eigenlijk nog behoorlijk groot - hij verschilt natuurlijk niet van de Mégane coupé - maar de licht-gewicht afwerking van het hoedenplankje en de afdekking van de kofferbodem zijn echt ondermaats. Die 2 kg extra materiaalgebruik hadden wel gemogen. Omdat die eerste zo hard rammelde is deze ook zo snel mogelijk uit zijn houders gehaald en gewoon los in de koffer geplaatst. There, I fixed it, dag gerammel!

Image
renault-megane-r-s-trophy-275

Uitrusting en prijs

De Mégane RS is er nu dus in drie soorten, RS 265, RS Trophy 275 en RS Trophy R 275. Alle drie stuk voor stuk snelle apparaten met grote prijs verschillen. De RS 265 begint bij 30.500 euro. De RS Trophy 275 heeft in zijn standaard pakket Recaro zetels, cup chassis, gelimiteerd slip differentieel, titanium Akrapovic-uitlaat, de RS Monitor en de 19” velgen. Deze kost je 37.950 euro. De RS Trophy R, zonder achterbank, 10mm grotere diameter remschijven (totale diameter 35 cm), de Michelin-banden en een gelimiteerde oplage van 250 stuks kost 45.750 euro. Een grote meerprijs. Of “minder meer waard is” laten we aan u.

Conclusie

Renault verbaasde ons opnieuw. Elke Mégane R.S. Trophy is een puur scheurijzer dat toch dagelijks in te zetten is. Zijn verbruik ligt officieel op 7,4 liter/100km. Wij kwamen uit op +/-10l/100km en daarbij moeten we eerlijk zijn: we hebben niet echt geprobeerd zuinig te rijden. De concurrentie is niet de minste en beschikt vaak zelfs over nog meer pk’s, hetzij wel uit grotere motoren. Vergelijken we prijzen i.c.m. uitrustingen dan zit een Seat Leon Cupra 280 er als topper bij, dan de Mégane RS Tropy 275 en de Duitsers. Geduchte concurrentie maakt dit een vervelende keuze.

Specificaties

Vermogen275 pk
Overbrenging6-bak manueel
Aandrijvingvoorwiel
Gewicht1 376 kg
Topsnelheid255 km/u
Prijs testwagen€ 39 950
Prijs basismodel€ 37 950
0 tot 100 km/u6.00 sec
Gemiddeld testverbruik10.00L/100km
Min. kofferinhoud377 L
CO2-uitstoot174 g/km
BIV€ 754
Rijtaks402

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen