Rijtest

Rijtest: Volkswagen Scirocco Facelift (2014)

Eén van de leukst ogende Volkswagens in het gamma kreeg in 2014 een facelift, veertig jaar nadat de eerste generatie Scirocco van de band rolde. De vorige keer dat we de sportievere Golf reden was alweer zes jaar geleden. Tijd voor een herontdekking.

De Scirocco is nooit een verkoopstopper geweest in België. Dat zie je ook, want het straatbeeld loopt er niet van over. In tegenstelling tot andere landen van Europa waar hij het wel echt goed doet, zoals Groot-Brittannië. Maar als hij op je netvlies valt, blijft het een leuke verschijning. Een soort van imagobooster voor VW. Alleszins bij het volk met achterwaartse petjes. Op het autosalon van Genève vorig jaar toonde Volkswagen een facelift. In de letterlijke zin van het woord, want alle ouderdomrimpels werden strak getrokken en onderhuids werd er eens gekeken naar het aandrijfhart.

De gesmolten Golf

Volkswagen speelde een beetje vals - of slim - door ons een wit testexemplaar te geven. Want met die kleur komen alle fysieke kenmerken van de wagen mooi tot uiting. Zeker in combinatie met de zwart contrasterende details. Neem je hem in het zwart, dan zal niemand opmerken dat dit nieuw is, maar met een lichter kleurtje zie je het wel. Meer dan we dachten.

Image
Volkswagen Scirocco facelift 2014

Nieuw voor deze facelift zijn de bumpers voor- en achteraan en de lichtelementen Het concept en de looks zijn daarbij grotendeels hetzelfde gebleven. Dat wilt zeggen: een agressieve snuit vooraan met GTI-achtige bumpersleuven, dikke wielkasten rondom en een nog dikkere kont achteraan. Er was iemand die ons vroeg of de Scirocco niet die 'die gesmolten Golf' was, we konden hem geen ongelijk geven. Maar mooi is hij wel in onze ogen, zeker na de facelift en met een R-design pakket. De uiterlijke verschillen met dit testexemplaar en de dikste Scirocco R beperken zich tot andere uitlaten. Tot daar de visuele kenmerken.

De Scirocco is uiteraard meer dan een gesmolten Golf. Want hoewel hij gebouwd is op hetzelfde platform als de Golf en componenten leent van de Golf GTI is hij 40 mm langer, 51 mm breder en 97 mm lager. Vooraan zijn de sporen 35 mm breder en achteraan 59 mm. De Scirocco heeft dus niet alleen het voordeel dat 'ie iets lichter is, hij heeft ook een lager zwaartepunt en staat wat breder op de baan.

'T zit hem in de metertjes

Binnenin stelt Volkswagen bijna nooit teleur op kwaliteit (lees: UP!), maar doet dat wel als het aankomt op inspiratie. Want in welke Volkswagen je ook stapt, het interieur is bijna altijd identiek. Voor deze visueel uit het oog springende rakker van het gamma niet anders. Al weet de de Scirocco zich te onderscheiden van zijn broertjes door drie metertjes bovenop het dashboard. Twee daarvan duiden de olie- en turbodruk aan, ééntje bied je dan weer een start-stopklok, wat je er ook aan mag hebben...

Image
Volkswagen Scirocco facelift 2014

Niet dat het niet heerlijk vertoeven is in de Scirroco. Je voelt dat je met iets sportiever op de baan aan het rondtoeren bent. Al ligt dat vooral aan het armtierige zicht rondom. Zo'n coupéstyling en dikke C-stijl staan visueel lekker, veel zie je niet eenmaal binnenin. Ook door de achterruit zie je niet meer dan wat koplampen van je achterliggers. De plaats achterin is niet gemaakt voor mensen met benen en de koffer heeft een onhandig hoge inlaaddrempel. Jep, de Scirroco heeft alle elementen om een échte coupé te zijn.

Scircocco GTD

Met de facelift kreeg de Scirocco ook een nieuw palet aan motoren onder de kap. Alle motoren voldoen aan de Euro6-norm en krijgen - op de Scirocco R na - allemaal Bluemotion-technologie mee, wat wil zeggen dat ze allemaal een Start/Stopfunctie hebben. Wij kozen ervoor om te dieselen, de meest populaire brandstof onder de Scirocco-kopers. Blok van dienst is de meest potente 2-liter viercilinder die onder de noemer 2.0 TDI BlueMotion Technology gaat. Een dieselmotor met turbo die je in twee configuraties kan bestellen: 184 pk en een toegeknepen 150 pk.

Image
Volkswagen Scirocco facelift 2014

Die genekte versie mochten ze bij VW bijhouden, wij gingen voor de volle 184 pk en 380 Nm koppel. Voor mensen met kennis van de gehele Volkswagen-catalogus, inderdaad, de motor die ook van jetje geeft in de Golf GTD. Een kar waar we het niet meteen warm van kregen.

Dubbelzijdige DSG

Standaard wordt dat blok gekoppeld aan een manuele zesbak, wij gingen echter voor de DSG met dubbele koppeling en zes verzetten mee op onze testrit. Op papier - en in de meeste gevallen - nog steeds één van de beste versnellingsbakken ter wereld, al stelde hij in combinatie met de 184 pk-sterke tweeliter wat teleur. Onderaan de toeren maakte hij de motor erg nerveus waardoor het wat onaangenaam werd om traag rond te tuffen. Niet meteen de ideale filecombinatie.

Image
Volkswagen Scirocco facelift 2014

Het moet gezegd worden, zodra je wel de toeren opzoekt - nu ja, dieseltoeren - en het gaspedaal gebruikt waarvoor het gemaakt is, ontdek je wel een goed huwelijk. Hernemingen zijn snel, uitermate vloeiend en zo gepiept. Meer nog, rechtdoor is het een kleine raket op wielen. Net zoals de Golf GTD. Al sluimert dezelfde vloek over de Scirocco, de DSG is zo perfect dat het gewoon allemaal té gemakkelijk gaat en je geen waardering terug krijgt. Wil je meer rijplezier, opteer dan voor de handbak. Het spaart je centen en geeft je meer rijplezier terug. Geen slechte deal, toch?

Image
Volkswagen Scirocco facelift 2014

Wie interesse heeft in een Scirocco facelift kan er een bestellen vanaf 26.680 euro, daarvoor heb je de instapper van het model. Wil je de 'GTD zonder GTD-badge op de koffer' met 184 pk en gekoppeld aan een DSG, dan leg je minstens 33.020 euro op tafel. Daarmee is de door ons gereden Scirocco meteen de duurste uit het reguliere gamma. De R-variant hopt daar nog over met een vanafprijs van 38.300 euro. Turen we even over de haag naar de concurrentie, dan zien we bij Peugeot de RCZ die aardig wat duiten meer kost en bij Renault de Mégane Coupe die stukken goedkoper is maar niet kan gezien worden als echte concurrentie wegens: te normaal.

Conclusie

Strakgetrokken, aangescherpt en groener... de Scirocco is weer helemaal klaar om enkele jaartjes mee te gaan. Hoewel we bij de lanceringen enkele jaren geleden terug vreesden voor de houdbaarheid van het design, kan hij nu nog steeds overtuigen. Hoe spannend het exterieur ook mag zijn, zo voorspelbaar is het binnenin. De nieuwe Euro6-motoren verzachten de pijn alvast wat. De strafste diesel maakt er een Scirocco GTD van, de instapper 1.4-benzine met 125 pk een betaalbare coupé. Iedereen komt aan zijn trekken in de Scirocco, al moet je kunnen leven met een minder praktische Golf. Wij zouden het alvast kunnen.

Specificaties

Vermogen184 pk
Overbrenging6-traps DSG
Aandrijvingvoorwiel
Topsnelheid228 km/u
Prijs testwagen€ 33 020
0 tot 100 km/u7.50 sec
Gemiddeld testverbruik8.40L/100km
Min. kofferinhoud213 L
Max. kofferinhoud1 006 L
CO2-uitstoot125 g/km
Rijtaks0

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen