Rijtest

Rij-impressie: DS 5 HYbrid4 (2015)

In Genève kondigde Citroën aan dat het DS als onafhankelijk merk zal gaan positioneren, als luxueuzer merk en volledig naast Citroën. De facelift van de DS 5 krijgt de eer als eerste auto naar buiten te komen onder het DS-merk. We reisden naar de Franse hoofdstad om er het nieuwe merk en dito wagen te ontdekken.

Vanaf heden spreek je dus niet meer over een Citroën DS5. Je hebt een DS 5 en die is klassevoller en luxueuzer dan een Citroën. Met DS willen de Fransen immers dat wat de Citroën DS zestig jaar geleden was voor de auto-industrie herhalen. Of het hen zal lukken is voorlopig nog koffiedik kijken. Maar hun start hebben ze met deze DS 5 alvast niet gemist.

Niet dat deze DS 5 de status van de originele DS zal evenaren, hij zal in de geschiedenisboeken allicht nog niet aan de enkels komen van die legendarische DS. Maar als het op originaliteit aankomt, is deze DS 5 alweer een eigenwijs staaltje ijzer.

Image

DS-connect

De verschillen met de Citroën DS5 die we tot vandaag kenden zijn gering maar wel aanwezig. Zo krijgt de bumper een hele nieuwe smoel met de DS-wings, want het Citroën-logo is moeten wijken. De koplampen krijgen met 'Staging Effect' een nieuwe technologie mee en de grille kreeg een andere vorm. De chromen lijsten die van de koplampen tot aan de A-stijl doorlopen blijven om gewenning vragen, maar zorgen ervoor dat de DS 5 op originaliteit en creativiteit alweer extra punten scoort.

Binnenin is de strafste update de DS-connect, een nieuw infotainmentsysteem dat de verbinding met je smartphone centraal stelt. Een update die de DS 5 nodig had om mee te kunnen, want meer dan marktconform is het niet.

Verder is het binnenin even bombastisch als hij langs buiten doet vermoeden. Net zoals zijn voorganger zit je als bestuurder naast een erg zwaar ogende middenconsole die zijn gelijke in het plafond vindt. Je krijgt het gevoel in een cockpit van een vliegtuig te zitten, niet toevallig exact de bedoeling van het nieuwe merk. Wie achteraan zit heeft voldoende hoofdruimte maar mist beenruimte. De koffer laat zich dan weer beperken dankzij de batterijen die er een plek kregen.

Image
Rij-impressie: DS5 diesel Hybrid 4x4 (2015)

Les rues Parisiennes

Het was een blitzbezoek. 's Ochtends op de Thalys stappen, om net geen twee uur met de nieuwe DS 5 in Parijs rond te tuffen en in de late namiddag terug de Thalys in de stappen, terug naar Brussel-Zuid. De tijd die we er hadden liet ons niet toe buiten Parijs te gaan rijden. We hebben dus geen autosnelweg gezien, geen bergachtige wegen en hebben verder nooit snelheden boven de 50 km/u aangetikt. Neen. We hebben ons gewaagd aan de Parijse binnenstad. Een metropool waar de wegmarkering nog uitgevonden moet worden en je voorlopig gewoon de sterkste moet zijn in les rues.

Image
Rij-impressie: DS5 diesel Hybrid 4x4 (2015)

Dynamiek en Sereniteit zijn twee sleutelwoorden voor deze Avantgarde, kernwoorden de we terugvonden in onze rit langs Le Palais des Congrès de Paris, de Champs Elysees en de Eiffeltoren. Maar ondanks de grote afmetingen voelt de wagen best beweegbaar aan. Met 200 pk onder de kap en vierwielaandrijving baan je jezelf sowieso vlot doorheen het drukke Franse verkeer, een goede automaat draagt daartoe zijn steentje bij. Dat hij comfortabel aanvoelt is geen toeval. Citroën (mag ik dat zeggen?) vertelde ons nadien dat ze voor deze DS 5 gewerkt hebben op comfort, en dat het comfort vergeleken met de vorige DS5 als enig kenmerk substantieel verbeterd werd.

We hopen de DS 5 snel ook in België te kunnen rijden, dan wél op autostrades, zodat we kunnen nagaan of dat extra comfort van de DS5 ook een betere cruiser maakt.

Image
Rij-impressie: DS5 diesel Hybrid 4x4 (2015)

Onder de kap zijn zes motoren te vinden. Twee benzinemotoren, drie diesels en de hybridevariant met vierwielaandrijving. Wij kozen voor die laatste, al kreeg net die motor en technologie als enige geen enkele update. De andere motoren werd efficiënter in verbruik en CO2-uitstoot. Gelukkig is onze hybride met een CO2-uitstoot van 90 g/km en een theoretisch verbruik van 3 liter nog steeds erg interessant voor de particulieren en zakelijke markt.

Franse eenzaat

Een luxueuzere uitvoering gaat gepaard met een iets hoger prijskaartje. De nieuwe DS 5 start vanaf 29.900 euro. Daarmee viseer je niet de jonge gezinnen die plaats nodig hebben en op zoek zijn naar een auto met creativiteit. Deze auto moet hopen dat zakelijke klanten ervoor willen kiezen en dat privépersonen die wel 40.000 euro privé wensen te spenderen aan een auto, dat ook effectief aan deze DS 5 willen geven. Of hij daarmee in lijn ligt met de concurrentie? Moeilijk te zeggen, want we hebben niet meteen een concurrent van deze DS 5 voor ogen. Voorlopig zou een BMW 3 Gran Turismo nog tot de mogelijkheden behoren, en die start vanaf 34.900 euro. Het is een Franse eenzaat, de DS 5.

Image
Rij-impressie: DS5 diesel Hybrid 4x4 (2015)

Conclusie

"We don't follow the way. We don't drive the way. We build it." Dat is wat we te horen kregen op de boot op de Seine tijdens de persconferentie. Geen onaardige visie, maar je moet auto's hebben die zo'n visie kunnen waarmaken. Met de DS 5 hebben ze alvast een eerste stap in onze ogen. Niemand gaat twijfelen tussen een BMW 3 GT of een DS 5, daarvoor is die laatste te Frans, te creatief en te... eigenwijs. En dat laatste is exact wat ons zo aanspreekt in wat Citroën vandaag doet. Anders zijn. Vorig jaar met de Cactus, nu met een nieuw merk en diens eerste product: de DS 5.

Specificaties

Vermogen200 pk
Overbrenging6-traps automaat
Aandrijvingvierwiel
Gewicht1 635 kg
Topsnelheid211 km/u
Prijs basismodel€ 29 900
0 tot 100 km/u8.60 sec
Min. kofferinhoud330 L
Max. kofferinhoud1 153 L
CO2-uitstoot90 g/km
Rijtaks0

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen