Rijtest

Rijtest: Mercedes CLA 45 AMG Shooting Brake 4Matic (2015)

We gaven de CLA Shooting brake eerder een introductie toen we hem de sporen konden geven in de CLA 250 Sport-uitvoering. Die rode rakker kon ons al best bekoren. De CLA 45 AMG is de daarop overtreffende trap op elk vlak.

Een fantastische machine! Het is moeilijk om niet meteen in superlatieven te vallen. Als we dat dan toch doen, beginnen we maar meteen ook met de prijs. Die is namelijk exuberant. Met net geen 60.000 euro geef je een brok geld uit aan een relatief klein model uit de Mercedes stal. Uiteraard krijg je voor je geld wel iets terug. Naar hedendaagse normen is dat geen dikke 4.5-liter V8 benzine. Nee, de 45 AMG doet beroep op een door een twinscroll turbo gevoed 2-liter viercilinder. Geloof ons echter, initieel klinkt dat magertjes, maar vergis je niet.

Image
mercedes-cla45-amg-shooting-brake

De jongens uit Affalterbach hebben namelijk de sterkste productie 2.0-liter viercilinder gecreëerd. Goed voor dik 360 pk. Ongezien veel kracht die je in slechts 4,7 seconden naar de honderd laat spurten. Met 450 Nm koppel wekt het blok trouwens stuwkracht op dan het gros van de turbodiesels op de markt.

Lanceren als de brandweer

De CLA SB 45 AMG wordt door die cijfertjes een supercar. Klein van formaat, maat het is er één. Hoezo? Wel, na de eerste keer launch control kan je moeilijk anders denken. Hoe activeren we dit feestje? Voet op de rem, tractie controle uit automaat in manuele stand beide schakelflippers twee seconden naar je toe trekken, confirmeer de launch control door aan de rechterflipper te klikken, ram je voet op het gaspedaal tot het automatische maximum en laat dan je rem snel los.

Image
mercedes-cla45-amg-shooting-brake

Als een opgeschrikte kat schiet de AMG uit de startblokken. Nogmaals, we kunnen het moeilijk geloven dat we maar met een tweeliter op pad zijn. Dit gaat verdorie heel snel. Helaas zit er een beperking op de hele feest. Wij hadden die dag vier keer ons moment van extase opgeroepen maar die vijfde keer, een paar uur later weigerde launch control dienst. 'Zie handleiding'. Conclusie? 'Voor vandaag is het genoeg geweest', daar kwam het op neer. Jammer maar begrijpelijk als je toch een beetje een betrouwbare wagen wil verkopen.

Dual Clutch

Al het geweld komt tot leven via de zeventraps automaat met dubbele koppeling. De naald van de toerenteller klimt snel richting de 7.000 toeren en de automaat is klaar om hem met een rotvaart naar de volgende versnelling te jagen. Uiteraard mét het nodige uitlaat-gebrul (overigens een verslavend zaak). Je moet je echt inhouden om in 3de versnelling niet telkens door te accelereren om toch maar dat schakelgeplof te horen. Weet dat je dan al dik 160 km/u gaat... in Duitsland natuurlijk. Een lange 3de versnelling is wel zo leuk omdat je bijna in één versnelling alles kan doen. Kickdown bij 120km/u en je gaat van 7de versnelling naar z’n 3de om dan je zelfbeheersing opnieuw aan te spreken.

Image
mercedes-cla45-amg-shooting-brake

4Matic

Vierwielaandrijving, standaar op elke '45 AMG. Gelukkig ook maar, want 360 pk enkel op de voorwielen? Dat kan, maar elke slip van het wiel staat gelijk aan uit de deur gegooide pk's. Toch is het geen 4WD pur sang. Standaard stuurt de CLA SB 45 AMG zijn kracht namelijk naar de voorste pootjes. Kunnen die wielen de pk's (en het koppel) niet meer de baas, dan wordt de kracht verdeelt over voor- en achterwielen. Iets dat vooral tot uiting komt wanneer je de Shooting Brake door de bochten jaagt. Het overvloed aan stabiliteit geeft je een zeker gevoel achter het stuur. Met dit karretje kom je niet alleen goed voor de dag, je laat ook iedereen achter je die maar wat jaloers kijkt vanuit zijn voorwielaangedreven hot hatch.

Image
mercedes-cla45-amg-shooting-brake

Comfort...

Comfort, een woord dat we bijna moeten vergeten als we aan een sportwagen denken. Uiteraard is de 45 AMG voorzien van een tamelijk hard onderstel. Toch is dit zeker aanvaardbaar en geniet het zelfs de voorkeur op een standaard CLA-onderstel voor alledaags sportief rijgedrag. Er zit gewoon meer finesse in het onderstel. Opmerkelijk, want onze ruggenwervels kropen al tegen elkaar nog voor de bestuurderskant deur open was. Nee, we zitten gewoon prima in het knappe meubilair. Ook vanachter is er plaats genoeg voor de benen en ook de hoofdruimte krijgt net een voldoende. Het kan beter, maar dit is geen stationwagen voor het praktisch nut, vergeet dat niet.

Image
mercedes-cla45-amg-shooting-brake

Haal je buidel al maar boven

Onze testwagen is qua configuratie geen armoezaaier. Het exterieur en interieur is uitgerust met tal van extra’s bovenop de standaard AMG-uitvoering. Zo werden er carbon trim onderdelen rondom rond gestrooid (2.500 euro), een Performance Stuurwiel geïnstalleerd (550 euro), en konden de sublieme Performance zetels niet ontbreken (1.800 euro). Nog wat overdreven dure opties? Carbon spiegel covers (1.200 euro), carbon sierelementen (900 euro), zwarte naafdoppen (100 euro), Performance uitlaat (450 euro), rode remklauwen (450 euro) en laten we de designo poolzilver magno exterieur kleur niet vergeten (1.110 euro).

Image
mercedes-cla45-amg-shooting-brake

Op wat voor totaalprijs je dan komt? ... tromgeroffel... 84.600 euro. Inderdaad, een smak geld waar je best veel ander leuk speelgoed voor kan kopen. De instapprijs is gelukkig iets zachter geschreven met 58.300 euro. Toch zit je met zo'n bedrag al in de prijsklasse van de Porsche Cayman (S). Of meer in zijn categorie: de Audi RS 3 Sportback. Die Duitser doet het ook met vierwielaandrijving, maar koppelt dat wel aan een brullende vijfcilinder en een beginprijs van 52.800. Visueel kan je beide rakkers echter moeilijk met elkaar vergelijken.

Conclusie

Een formidabel apparaat dat toont hoever AMG kan gaan met een viercilinder maar dan in een meer praktisch formaat dan zijn sedan-broer. Ongelooflijk snel, ongelooflijk potent, ongelooflijk baanvast maar eigenlijk ook wel ongelooflijk duur speelgoed. Hebben we het echter over de leukste stationwagens momenteel op de markt, dan neemt deze CLA Shooting Brake 45 AMG het hoogste schavotje in.

Specificaties

Vermogen360 pk
OverbrengingAMG Speedshift DCT 7-bak automaat
Aandrijvingvierwiel
Gewicht1 615 kg
Topsnelheid250 km/u
Prijs testwagen€ 84 600
Prijs basismodel€ 58 300
0 tot 100 km/u4.70 sec
Gemiddeld testverbruik9.00L/100km
Min. kofferinhoud495 L
Max. kofferinhoud1 354 L
CO2-uitstoot161 g/km
BIV€ 536
Rijtaks402

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen