Rijtest

Rijtest: Volkswagen Caddy TDI 'Generation Four' (2015)

Volkswagen koos ervoor om de nieuwe generatie Caddy eerder te laten evolueren dan een volledig nieuw model voor te schotelen. Maar zijn de wijzigingen groot genoeg om het verschil te maken?

Ja, dit is de vierde - en daardoor dus nieuwe - generatie van de Caddy. Hoewel, het lijkt eigenlijk om generatie 3,5 te gaan. Waarom? Wie de afmetingen bekijkt, ziet dat Volkswagen niets aan lengte en breedte wijzigde. Deze nieuwe Caddy heeft dus dezelfde voetafdruk als zijn voorganger. Hij krijgt wel een pak andere nieuwigheden, zichtbaar en onzichtbaar.

In de genen

Laten we eerst beginnen met de nieuwigheden die dadelijk zichtbaar zijn. Zo hebben we de neus die wat hoekigere koplampen combineert met een chromen grille - afhankelijk van de versie. Achteraan krijgt onze 'Generation Four'-uitvoering gekleurde achterlichten. Die achterlichten passen wel bij de wagen, al komen ze naar ons idee toch iets fijner uit bij een andere carrosseriekleur.

meer vernieuwing

Voorin de Caddy zien we een aangepast dashboard. Weg is de middenconsole-opbouw in de vorm van een gezicht. In de plaats krijgen we een serieuzer en volwassener interieur dat bij onze test-Caddy voorzien is van betere materialen en een streep kunststof in carrosseriekleur. Die toevoeging zorgt ervoor dat de Caddy heel wat minder als een bestelwagen aandoet, want de basis van deze Caddy is nog altijd een camionette.

Als je in de wagen zit merk je daar vooral de voordelen van. Ruimte te over en de achterste inzittenden zitten iets hoger dan diegene vooraan, zodat ze een beter zicht op de omgeving krijgen. Boven de bestuurder vinden we een handig bergvak en hoewel wij er niet direct iets in zouden stoppen, leert de ervaring dat de gebruikers er van alles en nog wat in kwijt willen, van draagbare gps tot de koekjes voor de kinderen. Het handschoenkastje kreeg ook een aanpassing, waarbij het nu volledig open scharniert, daar waar vroeger enkel een deurtje open ging. De reden waarom dat gedaan werd, is niet duidelijk, want de bruikbare ruimte is nu minder groot.

Qua gebruiksgemak ging de Caddy er ook op vooruit, met voor onze versie een infotainmentsysteem dat een groot scherm omvat waarop ook een beeld van de achteruitrijcamera kan worden weergegeven. Handig als je niet bekend bent met de afmetingen van dit busje.

grotere longinhoud

Als aandrijving voor dit beestje wordt voor een 2.0 TDI met 102 pk gekozen. De Caddy is er ook met met 75 pk, of als 2.0 TDI met 150 pk. In de vorige generatie was er de 1.6 TDI met 102 pk, maar om onduidelijke reden wordt hier weer voor de grotere tweeliter gekozen, het koppel blijft net als het vermogen gelijk aan dat van de oude zestienhonderd.

Het gekke is dat de wagen niet zuiniger wordt door het monteren van die grotere motor. Je zou denken dat die motor minder diep moet ademhalen om het vermogen los te krijgen, maar bij een face-to-face met een Caddy Maxi III bleek dat die oudere Caddy Maxi hetzelfde traject zelfs met iets minder diesel kan afwerken. Wie op het verbruik let, kan deze nieuwe Caddy met 5,5 l/100 km over de weg sturen, al ligt een verbruik van net boven de 6 l/100 km dichter bij de realiteit.

Dat de Caddy van een bestelwagen afstamt, is te voelen aan de ophanging. De ingenieurs herwerkten het onderstel waardoor de wagen strakker op de weg blijft, maar de bladveren die de achterwielen dragen zorgen voor een erg deinend weggedrag. Zo fel zelfs, dat we overwogen om een paar zakken cement in de koffer te leggen, zodat het uitveren minder hard voelbaar zou zijn. Ook hier bleek dat de Caddy Maxi iets beter overweg kan met die ophanging, mede vanwege de grotere lengte van de wagen. Verder is de Caddy een busje dat aangenaam rijdt, als je je er maar op instelt. Zo is er wel wat onderstuur bij het nemen van bochten en grijpen de remmen - hoewel verbeterd - een stuk later aan dan we gewend zijn, al heb je dat na drie bochten wel onder controle.

De DSG-6 versnellingsbak heeft de dingen iets minder onder controle, wil je snel hernemen dan duurt het altijd even voordat de bak de juiste versnelling selecteert, ben je rustig aan het rijden dan gebeurt het dat de versnellingsbak plots terugschakelt omdat je het pedaal net even iets dieper induwde. Ohja, de bak heeft ook een S-sportstand, maar behalve dat hij de motor iets langer in toeren laat gaan, brengt die stand weinig plezier in deze Caddy.

aan de prijs

Wij reden met de 'Generation Four', een speciale reeks van de Caddy ter gelegenheid van de vierde generatie van dit model. Met DSG-versnellingsbak vind je deze 2.0 TDI met 102 pk op 25.090 euro. Dat is al serieus wat geld voor een kleine gezinswagen en Volkswagen lijkt dat terug te betalen in extraatjes die worden aangeboden aan de inzittenden.

conclusie

Volkswagen bouwde verder op het bekende recept voor de Caddy. De schuifdeuren en afmetingen bleven, de technologie ging er wat op vooruit. Jammer dat Volkswagen ervoor opteerde om de bestelwagenindruk in deze personenversie te behouden, want de bladveren zorgen echt nog altijd voor een onaangename indruk. Verder heb je met het vernieuwde interieur van deze Caddy meer de indruk met een personenwagen te rijden dan vroeger, al merk je dat ook in de prijslijst.

Specificaties

Vermogen102 pk
OverbrengingDSG-6, automaat dubbele koppeling
Aandrijvingvoorwiel
Gewicht1 513 kg
Topsnelheid170 km/u
Prijs testwagen€ 28 049
Prijs basismodel€ 15 330
0 tot 100 km/u12.90 sec
Gemiddeld testverbruik6.20L/100km
Min. kofferinhoud750 L
Max. kofferinhoud3 030 L
CO2-uitstoot130 g/km
BIV€ 174
Rijtaks405

Reactie toevoegen

Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.

Inloggen