De eerste generatie Tucson was een bestseller in zijn segment en ook zijn opvolger, de ix35 voerde de laatste maanden van zijn carrière de verkoopslijsten nog aan. Kan deze nieuwe Tucson voor de derde keer de lijn doortrekken?
De 'ix35'-benaming sprak voor ons altijd wat minder dan 'Tucson', dat geven we toe. Dus toen Hyundai aankondigde die laatste naam opnieuw te gaan gebruiken, waren we daar niet rouwig om.
troonopvolger
En hoewel hij de ix35 opvolgt, evolueert de Tucson gewoon verder van semi-terreinwagen naar luxe SUV. Met de 19 inch wielen van onze testwagen leken we dan ook verder dan ooit van ongeasfalteerde wegen te staan maar een klein - en weliswaar niet helemaal gepland offroad-uitstapje - bewees dat de hogere bodemvrijheid van de Tucson nog altijd zijn voordelen biedt.
Verder heeft de Tucson een uiterlijk dat hoofden doet draaien. Want de eerdervermelde 19 inch velgen worden omringd door grote wielbogen. De vormen zijn fijn geproportioneerd en doen dankzij de scherpe lijnen wat agressief aan, een stijl die wel meer merken dezer dagen nastreven. In de grille en koplampen verwerkten de designers de familietrekken van de Hyundai-clan.
blijvende indruk
Binnenin borduurt Hyundai verder op de afwerking die ze op de ix35 en andere Hyundai-modellen aanboden. Daardoor zien we een goed afgewerkt interieur, al worden her en der nog wat harde plastics gebruikt waar de concurrentie vandaag voor zachtere kunststoffen kiest. Al wordt het plasticgebruik nooit storend en heeft Hyundai aandacht besteed aan de uitwerking van de middenconsole. Als Hyundai de lijn van duurzaamheid van de ix35 kan doortrekken, dan hebben de Tucson-klanten binnen een aantal jaren niets te klagen over hun aankoop van vandaag. Want sla er de fora maar eens op na, weinig eigenaars hebben te klagen over lastige piepende of krakende onderdelen. Waar we echt verbaasd over waren was de ruimte achterin. Daar kan een volwassene in alle comfort plaatsnemen en blijft er ter hoogte van de knieën nog wat ruimte over.
Gaan we rijden met de Tucson, dan doen we dat in dit geval met de 1.7 CRDi met 115 pk. Dat wordt volgens ons de meestverkochte versie op onze markt. De 115 pk zijn net genoeg om mee te gaan met het verkeer, al duidt de 0-100 km/u in net geen 14 seconden erop dat je beter geen stoplichtsprintjes trekt. Het voelt echter nooit aan alsof je erg nipt zit bij het optrekken en hernemen. Wil je echter wat meer oompf dan kies je voor de 136 pk-versie van de tweeliter of, als je voor de full monty gaat, de 185 pk-variant met twee liter inhoud. Met 115 pk stuurden we de Tucson overigens richting een keurig verbruik van 7 l/100 km.
kort door de bocht
Wààr je met de Tucson gaat rijden, maakt niet zoveel uit voor de wagen. Hij voelt zich even goed op de snelweg als op de smallere heuvelwegen in de Ardennen. Al moet je in de Ardennen wel even opletten dat je de sturing niet teveel bochten voor de wielen legt. Want dan is de Tucson wat minder op zijn gemak en durft hij wat vaag gaan sturen. Tel daarbij de remmen die wat zacht ingrijpen en je komt snel terug van je tochtje in de Ardennen. Kom je via de snelweg terug, merk dan op dat weinig windgeruis doordringt tot het interieur en dat de 1.7 CRDi vrij stil is.
omhoog, die blik
Waar de afwerking van de Tucson erop verbetert doet de uitrusting dat ook. Denk dan aan een elektrisch openende en sluitende kofferklep, een noodrem, een infotainmentsysteem met mogelijkheid tot koppeling van je smartphone, verwarmde zetels en stuur. Onze versie was een 'Launch Edition' die nog wat beter in de uitrusting ingeduffeld was. Goedkoop is een Tucson dan ook niet meer, een verkoopsargument waarmee Hyundai de allereerste generatie op de markt zette. Tel daarbij echter de standaard 5 jaar garantie en de Tucson blijft een goeie deal in het segment.
conclusie
De Tucson van de derde generatie - de ix35 meegeteld - mag zich weer een stapje hoger op de ladder van de SUV's positioneren. Zijn innemende uiterlijk maakt zijn wat brave maar degelijk afgewerkte interieur goed, zijn blijvende garantie doet je de iets hogere prijs vergeten. Wil je optimaal van het rijcomfort genieten, dan mijd je best de bochtige wegen, bospaadjes of stadsstraten vreest de Tucson echter niet.
Specificaties
Vermogen | 116 pk |
---|---|
Overbrenging | manuele zesbak |
Aandrijving | voorwiel |
Topsnelheid | 176 km/u |
Prijs basismodel | € 25 999 |
0 tot 100 km/u | 13.70 sec |
CO2-uitstoot | 119 g/km |
Rijtaks | 0 |
Reactie toevoegen
Je moet ingelogd zijn om reactie te plaatsen.
Inloggen